
W Feature: Juiciety
Het is maandag en dat betekent dat we weer een female owned business in de spolights zetten! Deze keer delen Bettina en Cheryl hun reis naar zelfstandig ondernemerschap en expertise met ons. Deze bevlogen en ondernemende dames hebben samen Juiciety opgezet; een Caribische sapbar met herkenbare tropische fruit-en groentesoorten en mooie maatschappelijke missie. Lees hieronder meer.
Vertel kort wie jullie zijn ( bijv. opleiding, carriere loopbaan, passies, interesses etc.)
Bettina Perremuto, 34 jaar: ik heb een sterke drang naar zelfstandigheid en heb een ondernemend karakter, altijd al gehad. Vanaf jongs af aan creatief bezig geweest, veel ideeën gehad, het voortouw nemen en events & get-togethers met vrienden georganiseerd. Ik heb Assistent Marketing & Communicatie (MBO) en International Communication Management (HBO) gestudeerd. Ik ben een generalist, een duizendpoot die video’s maakt, blogt, events organiseert. Mensen samenbrengt. Tijdens mijn studies heb ik gewerkt in de horeca. Ik vond het contact met klanten een van de leukste aspecten. De doorslag voor mij om ondernemer te worden kwam door de zoveelste reorganisatie bij mijn toenmalige werkgever. Tijd om voor mezelf te kiezen en waarvan ik gelukkig word.
Cheryl Simson, 33 jaar: vanuit mijn huidige opleiding Culturele & Maatschappelijke Vorming worden studenten gestimuleerd om te gaan ondernemen. Hierdoor is mijn interesse voor ondernemerschap gaan groeien. In de afgelopen periode heb ik mensen leren kennen die zelf aan het ondernemen zijn of op het punt staan een onderneming te starten. Deze mensen hebben mij geïnspireerd en het extra duwtje gegeven om voor mezelf te beginnen. Ik word gelukkig van de gedachte om iets te doen wat ik echt leuk vind en uit mijn hart komt. Waarin ik continu wordt uitgedaagd om mijn eigen ideeën uit te voeren en zelf beslissingen te nemen.
Hoe is het idee voor Juciety begonnen?
Het idee van Juiciety ontstond letterlijk aan de keukentafel. Het drinken van verse sappen is een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven, omdat het een makkelijke en lekkere manier is om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Een Caribische sapbar met herkenbare tropische fruit-en groentesoorten, die misten we nog in Amsterdam. We zijn hierbij geïnspireerd door vakanties in de tropen. Daarom zijn we begonnen met persen.
Herinner je je het gevoel nog op het moment dat jullie besloten om Juciety te starten? Zo ja, kunnen jullie het omschrijven?
We kunnen het gevoel ons zeker nog herinneren. Voor Cheryl was het een hyper blij gevoel, op het moment dat we onze naam hadden bedacht. Toen zag ze het hele mooie plaatje voor zich. Bettina omschrijft het gevoel als een oh-my-god-momentje “we gaan het echt doen”! Het was een gevoel van spanning en excitement tegelijk.
Hoe hebben jullie je zoektocht vormgegeven? Bijv. doormiddel van trainingen volgen, bepaalde literatuur, events voor beginnende ondernemers bezoeken etc.
Cheryl volgde een training Zakelijk Schrijven van Going Social. Deze cursus bestond uit een aantal modules gericht op beginnende vrouwelijke ondernemers in het sociaal domein. Ze volgde workshops, zoals behoefte onderzoek, projectplan schrijven, financiering om een paar te noemen. We hebben field research gedaan binnen Zuidoost om ons idee te testen. We spraken veel bewoners die enthousiast waren, we lieten ze ook stemmen op een top 3 namenlijstje wat we hadden bedacht voor onze onderneming. Ook spraken we eigenaren van juicebarren in Amsterdam en ondernemers binnen het sociale domenin. We hebben voor ons bedrijfsplan het business model canvas gebruikt. We hebben een aantal events bezocht bij pakhuis de Zwijger, Food uni bij Kitchen Republic, bijeenkomsten bij Voor Je Buurt en DNA over crowdfunding. En ge-netwerkt overal waar we kwamen.
Zijn jullie ergens vastgelopen tijdens jullie zoektocht? Zo ja, hoe zijn jullie weer verder gegaan?
In ons originele plan wilden we sapjes verkopen vanuit een bakfiets. Onze missie is een gezonder Zuidoost en met een bakfiets wilden we naar de mensen toe. We wilden een tweedehands bakfiets kopen via Marktplaats, maar we werden opgelicht. We zijn ook gaan kijken bij een Piaggio-dealer (scooters). We kwamen erachter dat de aankoop heel kostbaar was. Ons idee is spontaan ontstaan, daarom beschikten we niet over een startkapitaal. We hebben toen besloten om gewoon verder te gaan zonder Piaggio of bakfiets maar verkopen op events/ festivals en online bestellingen.
Geef een beknopte omschrijving van jullie business en wat Juciety onderscheidend maakt
We persen met zorg groente en fruit die je gezondheid een flinke boost geven. Juiciety staat voor Juice + Society, want we willen mensen laten genieten en op weg helpen om goed voor zichzelf en de ander te zorgen. Daarnaast miste wij in Amsterdam een Caribische sapbar met herkenbare tropische fruit-en groentesoorten. We zijn hierbij geïnspireerd door vakanties in de tropen en onze Surinaamse achtergrond. Daarom zijn we begonnen met persen van gezonde ingrediënten zoals sopropo, zoete aardappel, tajerblad, gember en Madame Jeanette. Zoals je ziet zijn dit niet de ‘usual suspects’. Onze sappen zijn de meest verrassende en bijzondere smaakcombinaties. Je geniet van een (h)eerlijk sapje zonder kunstmatige kleur- en geurstoffen, toegevoegde suiker en conserveermiddelen.
Wat zijn de voor- en nadelen van het ondernemerschap?
Voordelen: je doet echt iets wat je leuk vind; je passie volgen, eigen baas zijn, vrijheid, geen tussenpersoon waardoor je zelf (snel) beslissingen kunt nemen, afwisseling, je wordt uitgedaagd om problemen op te lossen en kansen te benutten, je bent bij alle fases betrokken.
Nadelen: het werk is nooit af (late uurtjes), financiële risico’s/ onzekerheid, we hebben nog geen vakantie gehad sinds 2015.
Wat zijn jullie toekomstplannen voor Juiciety?
Dit jaar wordt een paviljoen geopend in Amsterdam Zuidoost. Daar krijgen we onze eigen juicebar en zullen we ook sociaal en culturele activiteiten organiseren voor de bewoners en het bedrijfsleven in de buurt. Sinds februari verkoopt creatief eetcafé Oma Ietje een van onze sapjes. We zijn bezig om meer verkooppunten te realiseren binnen en buiten Amsterdam. We willen ook een project starten om kinderen te stimuleren om meer fruit en groente te drinken. Uiteindelijk willen we een eigen pand waar alles samenkomt zoals wij het willen.
Hebben jullie nog tips en adviezen voor toekomstige onderneemsters?
Durf hulp te vragen waar je dat nodig hebt, omring jezelf met positieve mensen, vraag feedback over je ideeën aan klanten, vrienden, familie, collega’s, je buren etc., Experimenteer, laat je zelf zien ga naar netwerk events, er zijn veel gratis bijeenkomsten over ondernemen; ga daarheen! Volg workshops (bijscholen), volg trends en ontwikkelingen binnen je gebied, maak gebruik van social media en durf risico’s te nemen.
Waar kunnen eventuele klanten jouw bedrijf vinden?
- Adres: vanaf de zomer naast station Holendrecht
- Emailadres: info@juiciety.nl
- Website: www.juiciety.nl
- Facebook: @Thejuiciety
- Instagram: @juiciety
- Twitter: @Thejuiciety