Happy Monday! Onze featured female business owner deze week is Freia Goederaad (R). Samen met Daniëlle Rietdijk (L) is zij eigenaar van Flamingo Active Beachwear. Lees hoe deze dames naast hun fulltime banen deze mooie onderneming zijn gestart vanuit liefde en passie voor sport en fashion. Geniet van deze nieuwe feature en de leuke aanbieding die zij hebben voor alle Wgotthis lezers!

Geef een introductie van jezelf (wie ben je, wat heb je gedaan, waar kom je vandaan, wat voor mens ben je, ben je een gevoels- of verstandsmens, etc.)

Ik ben Freia Goederaad, 36 jaar,  opgegroeid in Den Haag, waar ik van jongs af aan heel vaak op het strand te vinden was. 5 jaar geleden startte ik met beachvolleybal en dat eerste moment dat ik mijn voeten in het zand stond, voelde als thuiskomen. Ik dacht bij mijzelf; waar was deze sport mijn hele leven?

Wanneer hebben jullie besloten om voor jezelf te beginnen en waarom?

Dat begon 3  jaar geleden, heel spontaan. Na een jaar beachvolleybal, ben ik samen met mede teamlid Danielle meegegaan op een beachvolleybal trainingsweek in Turkije. Aan het zwembad zijn Danielle en ik in gesprek geraakt over het feit dat we allebei moeite hadden met het vinden van goede beachvolleybalkleding. Er is nl. niet één sportkledingmerk dat voldoet aan alle eisen die vrouwen belangrijk vinden tijdens het beachvolleyballen. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat mijn broekje gewoon netjes blijft zitten tijdens het rennen en springen. Ik wil niet bij iedere beweging mijn broekje moeten hoeven fatsoeneren. Danielle heeft een grotere cupmaat en heeft vooral moeite met het vinden van de perfecte haltertop die ervoor zorgt dat alles blijft zitten waar het zit en er ook nog eens leuk uitziet. Op dat moment besloten we om er gewoon voor te gaan, zonder vooropgezet plan;  ik ging op zoek naar het ideale broekje en Danielle naar de ideale top om zo samen tot de ideale sportbikini te komen.

Hoe hebben jullie de weg naar een eigen onderneming  vormgegeven? Bv doormiddel van trainingen workshops, literatuur, netwerken etc.

Wij zijn vooral veel om ons heen gaan kijken. We hebben veel andere producten gekocht om erachter te komen wat we wel en wat we niet fijn vonden aan deze kleding. Zo hebben we onze eigen beachvolleybalkledinglijn kunnen vormgeven. Daarna hebben we onderzoek gedaan om erachter te komen of meer vrouwen tegen hetzelfde probleem opliepen als wij. Vervolgens hebben we iemand in de arm genomen om de kleding voor ons te ontwerpen. Uiteindelijk zijn we op zoek gegaan naar een producent, wat nog best lastig bleek. Het heeft ongeveer 1,5 jaar geduurd voordat we iemand konden vinden waar we goede afspraken mee konden maken. En vorig jaar hadden we voor het eerst onze kleding in handen, een ontzettende mijlpaal!

Wat ons nog meer helpt bij het vormgeven van onze onderneming is dat we sinds kort een coach toegewezen hebben gekregen vanuit de overheid op het gebied van internationalisatie. Hij geeft ons hele goede adviezen, zonder daarin dwingend te zijn, maar hij laat ons nadenken over bepaalde keuzes die we hebben gemaakt en stelt hier alternatieven voor, waardoor we het onszelf op bepaalde vlakken iets makkelijker kunnen maken en dat helpt ons enorm.

Je geeft aan dat het lastig was om een goede producent te vinden. Waar zijn jullie tegenaan gelopen en hoe zijn jullie weer verder gegaan?  

Het moeilijkste is om de juiste partners te vinden om mee samen te werken. De kledingindustrie staat er om bekend ondoorzichtig te zijn en het is vaak lastig om te achterhalen wat waar en wanneer gebeurt qua productie. Onze zoektocht naar een producent begon in Porto, want in Portugal zitten de meeste badmode producenten. We hadden vooraf online onderzoek gedaan en waren erin geslaagd om met slechts 1 bedrijf een afspraak te maken. Daar zijn we naartoe gegaan, de producent was heel erg aardig en beloofde ons aan het einde van de week een prototype, waar we natuurlijk ontzettend blij mee waren. Echter is het prototype nooit geproduceerd en wij hadden geen plan B, omdat we ons volledig –en misschien wat naïef- alleen hadden gericht op deze producent. Hierdoor hebben we de eerste zomer waar we onze badkleding hadden kunnen verkopen gemist, omdat we veel te afwachtend waren. Uiteindelijk zijn we via via bij een producent in Bulgarije terecht gekomen die wel leverde en heel goed begreep wat we precies wilden. We gaan nu ieder jaar voordat het volleybalseizoen begint bij hem langs om de aankomende collectie te bespreken. Daarnaast willen wij ook weten en zien hoe en onder welke omstandigheden de kleding wordt geproduceerd, dit moet natuurlijk verantwoord gebeuren.

Wat we ook merken is dat we nog niet helemaal thuis zijn in het productieproces. Zo was het voor ons niet helemaal duidelijk waarom onze producent aangaf dat hij het Flamingo Active Beachwear logo nodig had voordat hij kon beginnen met de productie van de bikini’s. Wij begrepen dat niet en hadden zoiets van; ga alvast beginnen met produceren, dat logo komt wel. Totdat hij uitlegde dat een logo makkelijker te plaatsen is op een plat stuk stof, in tegenstelling tot een al gefabriceerd stuk kleding. Ook leren we dat het versturen van een bestelling vanuit Bulgarije naar Nederland behoorlijk wat tijd kost. Onze producent heeft een productieschema waar tijd in vrij moet worden gemaakt en daarna moet de bestelling nog naar Nederland worden verstuurd. Dit helpt ons om het proces beter te begrijpen en zorgt ervoor dat we ruim van te voren bestellingen plaatsen, zodat we tijdig kunnen ontvangen.

Geef een beknopte omschrijving van jullie business en wat het bedrijf onderscheidend maakt.

Flamingo Active Beachwear maakt hippe en functionele sportkleding. In 2014 geboren uit een gedeelde passie voor beachvolleybal en mode. Ons doel is dat jij je volledig kunt richten op het spel. Daarom maken wij sportkleding die blijft zitten op zijn plek, ondersteunt waar nodig en goed blijft in de omstandigheden waar zon, zand, zee en zweet elkaar ontmoeten. Onze sportkleding wordt volledig in Europa geproduceerd; Nederlands ontwerp, stoffen uit Italië, logo’s uit Oostenrijk, sluitingen uit Frankrijk en het wordt in elkaar gezet in Bulgarije. Daardoor kun jij niet alleen rekenen op de beste kwaliteit, maar kun je er ook op vertrouwen dat de productie op een verantwoorde manier voor mens en milieu gebeurt.

Wat ons onderscheidend maakt is dat we luisteren naar de feedback van onze klanten/gebruikers, vooral op functioneel gebied en dit toepassen zonder onze authenticiteit te verliezen. We kregen als feedback dat de cupmaten groter mochten dus hebben wij nu bikinitops tot en met cupmaat E. We zijn ook bezig om een jonger publiek aan te trekken. De broekjes die wij maken bedekken alles heel goed. Maar we kregen feedback van jongere meisjes die toch het liefst kleinere broekjes wilden, ook daar spelen we op in. Samen met Jolien Sinnema, professioneel beachvolleybalspeelster, hebben we daarom het Beach Pro bikinibroekje gemaakt. Daarnaast spelen we in op de athleisure trend, sportkleding die ook overdag gedragen kan worden. Dit is bijvoorbeeld goed te zien in onze nieuwe palmprint legging.

Waar halen jullie je inspiratie vandaan?

Instagram levert heel veel inspiratie op. Het strand zelf; wanneer we toernooien spelen letten we veel op wat anderen dragen en natuurlijk is het ontzettend belangrijk dat wij alles zelf mooi vinden, want anders wordt het niet opgenomen in de collectie.

Heb je nog tips voor toekomstige onderneemsters?

  1. Volg je gevoel
  2. Je hoeft geen uitgedacht plan te hebben; heb je een goed idee, ga doen!
  3. Wees niet bang om hulp te vragen.
  4. Wees bereid om nee te zeggen. Maak bewuste keuzes, kies datgene waar je energie van krijgt. Je hoeft niet alles tot de max te doen.
  5. Zorg voor balans.

Wat is belangrijk om op te letten als je met iemand een bedrijf start?

Danielle en ik zijn 2 totaal verschillende persoonlijkheden en dat past ontzettend goed. We vullen elkaar heel goed aan, dat zorgt voor balans. We communiceren goed en duidelijk met elkaar, zijn niet bang om soms heftige discussies met elkaar te hebben over bepaalde beslissingen die moeten worden genomen. We zijn elkaars klankbord. Wat ook erg belangrijk is, is om niet alles samen te doen en om tijd vrij te maken voor ons prive leven.

Wij willen de lezers van Wgotthis een korting aanbieden van 20% bij een bestelling bij Flamingo Active Beachwear. Bij de checkout kun je de code #wgotthis gebruiken en dan ontvang je 20% korting op je aankoop. De kortingscode is tot 1 augustus geldig.

Waar kunnen eventuele klanten jullie bedrijf vinden? 

Website: http://www.flamingoactivebeachwear.nl/

Facebook: https://www.facebook.com/FlamingoBeachNL/

Instagram: https://www.instagram.com/flamingo_hq_/

Bol.com: https://www.bol.com  (zoek op: Flamingo Active Beachwear)

Adres:  Parkweg 254, 2271 BG Voorburg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

About Wgotthis

Wgotthis, netwerk voor vrouwen die vooruit willen. W staat voor we, ofwel voor women. Ben jij ook een vrouw die meer uit het leven wil halen? Join Wgotthis.

Categorie

Athletes, Fashion, Feature, Inspiration, mode, Personal, Powerwomen, WBusiness, WFeatures