image1

Yesss, het is weer maandag. Tijd voor je wekelijkse dosis inspiratie! Vandaag mogen we het verhaal van Iris Buddingh’ met je delen. Iris is oprichtster en eigenaresse van reclamebureau Propaganda. Lees hoe zij begonnen is als onderneemster en hoe ze door slimme keuzes te maken efficiënter is gaan werken én de crisis heeft doorstaan. Enjoy.

Geef een introductie van jezelf (wie ben je, wat heb je gedaan, waar kom je vandaan, wat voor mens ben je, ben je een gevoels- of verstandsmens, etc.)

Iris Buddingh’, oprichtster en eigenaresse van reclamebureau Propaganda. Analytische doener, rationeel gevoelsmens en absoluut een streber.

Wanneer heb je besloten om voor jezelf te beginnen en waarom?

Bij mij ging het heel natuurlijk. Ik werkte bij een groot reclamebureau waar ik leiding gaf aan een eigen bureau binnen een grote organisatie. Toen dit bureau werd afgestoten wilde ik in eerste instantie het bureau overnemen. Dit kon helaas niet dus toen besloot ik het gewoon zelf te gaan doen. Mijn ouders zijn allebei ondernemers, dus ondernemen is er met de paplepel ingegoten.

Hoe heb je de weg naar een eigen onderneming vormgegeven? Bv doormiddel van trainingen workshops, literatuur, therapie, netwerken etc.

Ik ben iets gaan doen wat ik al jaren succesvol in loondienst deed. In het begin wel spannend natuurlijk, want je hebt wel ervaring maar je moet nu echt gaan ondernemen. Ik had geluk dat ik de klanten mee kon nemen die ik zelf had binnengebracht. Maar dan nog blijft het spannend. Toen ik eenmaal goed op weg was, dacht ik echt bij mezelf; dit had ik veel eerder moeten doen! Nu ik zelf in charge was, kon ik veel kritischer kijken naar de werkzaamheden. Door keuzes te maken ben ik in verhouding minder gaan werken dan in loondienst (van erg veel naar veel) en focus ik me op dingen die ik waardevol vind. Zo laat ik pitches waar ik niet in geloof aan me voorbij gaan en heb ik alle onnodige overleggen geschrapt.

Ben je ergens vastgelopen tijdens het ontwikkelen van je eigen onderneming ? Zo ja, hoe ben je weer verder gegaan?

De crisis heeft ons hard geraakt zoals in de hele reclamesector. Daar heb ik van geleerd dat ik mijn organisatie moet kunnen inrichten naar de vraag van klanten en niet opdrachten binnenhalen om mijn mensen maar aan het werk te houden. Ik ben dus nu veel efficiënter en flexibeler ingericht. Dit heeft niet alleen met zich meegebracht dat het financieel voor mij overzichtelijker is geworden, maar vooral de mensen waar ik mee werk veel gemotiveerder zijn. Ik werk nu met mensen die ervoor gaan, die meedenken en die er net zo graag als ik een succes van willen maken. Ook kan ik voor elke opdracht nu de geschikte partners zoeken. Dat betekent dat iedereen doet waar hij/zij goed in is en wat hij/zij leuk vindt. Win – win dus!

Geef een beknopte omschrijving van jouw business en wat jouw bedrijf onderscheidend maakt.

Wij maken campagnes waar je jaren mee voort kunt. Als je bij ons een opdracht neerlegt krijg je materialen die goed doordacht zijn en waar echt een strategie achter zit. Dat is onze kracht en meteen ook onze valkuil, want we zien klanten vaak pas na jaren weer terug. Maar ik sta ervoor dat we kwaliteit leveren.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Mijn vader, de liefde en het oog voor schoonheid en esthetiek. Mijn moeder, die me de hemel in prijst en me heel goed vindt (echt!). En alle goede schrijvers, die me anders of dieper laten denken. En wijn.

Heb je nog tips die je graag wilt delen?

Mijn ouders hebben mij opgevoed zonder de nadruk te leggen op het feit dat ik een meisje was. Ik heb dus nooit ervaren dat het zijn van meisje een achterstand zou kunnen betekenen voor je carriere. Het verschil tussen man en vrouw is nooit aangekaart en bestond daarmee eenvoudigweg niet. En daar ben ik ze enorm dankbaar voor. Bij ons thuis lag de nadruk op het feit dat je alles kunt bereiken als je maar goed gebruik maakt van je hersenen. Uitgangspunt bij ons thuis is altijd geweest; je kan het, niet, jij kan het OOK als meisje.

Wil je voor jezelf beginnen; wees niet bang! Gewoon doen en wees jezelf.

Waar kunnen eventuele klanten jouw bedrijf vinden?

Website: www.propaganda.nl

8C85449D-B120-4AB8-82BA-A754F707BDA4

Join the conversation! 1 Comment

  1. […]  W feature: Iris Buddingh’, owner van reclamebureau Propaganda […]

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

About Wgotthis

Wgotthis, netwerk voor vrouwen die vooruit willen. W staat voor we, ofwel voor women. Ben jij ook een vrouw die meer uit het leven wil halen? Join Wgotthis.

Categorie

Inspiration, Motivation, Personal, Powerwomen, WBusiness, WFeatures