
W Feature: Naomi Rosheuvel owner van Nomi By Naomi
Maandag = featuredag! Vandaag iets later dan je van ons gewend bent, maar absoluut het wachten waard 😉 Deze keer staat Naomi Rosheuvel van het kledingmerk Nomi by Naomi in de spotlight. Lees hoe deze self-thought fashion designer haar merk heeft vormgegeven en geen enkele uitdaging uit de weg gaat om zichzelf te blijven ontwikkelen en haar doelen te bereiken. Enjoy en laat je inspireren!
- Geef een introductie van jezelf (wie ben je, wat heb je gedaan, waar kom je vandaan, wat voor mens ben je, ben je een gevoels- of verstandsmens, etc.)
Mijn naam is Naomi Rosheuvel, 33 jaar, geboren in Suriname en opgegroeid in Nederland. Ik ben opgeleid als interieur stylist en heb nog enige tijd gewerkt in het kinderdagverblijf van mijn moeder, voordat ik met het merk Nomi by Naomi ben begonnen in 2008. Dit is begonnen als een accessoire lijn, met de “hooded scarf” (een sjaal en capuchon in 1) als voornaamste product en heeft zich tot aan de dag van vandaag uitgebreid naar een kledinglijn voor mannen, vrouwen en kinderen. Het idee om mijn merk uit te breiden met een kledinglijn heb ik uitgedacht in 2009, tijdens een vakantie in Suriname, waar ik werd geïnspireerd door Afrikaanse stoffen. De vraag die ik mezelf stelde over deze uitbreiding was; wat betekent het voor mij en wie ben ik daarin? Ik ben een Surinaamse vrouw, geboren in Suriname met Afrikaanse heritage, levende in het westen. En wat ik vooral miste in de mode, was een representatie van mezelf, zodoende ben ik deze kledinglijn begonnen.
- Hoe heb je de weg naar een eigen onderneming vormgegeven? Bv doormiddel van trainingen workshops, literatuur, therapie, netwerken etc.
Ik ben iemand die ervan houdt om zichzelf uit te dagen. Ik heb geen mode-opleiding gevolgd, maar heb mezelf het vak aangeleerd en zo mijn eigen pad gevolgd. Om voor mezelf de lat steeds hoger te leggen in mijn ontwikkeling, heb ik heb vaak meegedaan aan mode wedstrijden. Ik won dan prijzen zoals een stage bij de styling afdeling van Cool Cat, wat me weer een aantal stappen verder hielp in mijn ontwikkeling binnen de mode wereld. En ik ging ook vaak in gesprek met de experts op mode gebied, om van hen te leren en kijken hoe ik die kennis kon incorporeren in mijn eigen journey. Dit opende veel deuren voor mij en heeft gebracht waar ik nu ben.
- Ben je ergens vastgelopen tijdens het ontwikkelen van je eigen onderneming ? Zo ja, hoe ben je weer verder gegaan?
In maart 2013 was mijn eerste winkel net 6 maanden geopend en ik was toen nog getrouwd. Wegens omstandigheden liep mijn relatie stuk, iets wat ik niet aan had zien komen. Voor mijn gevoel waren we samen bezig met deze winkel, maar helaas bleek dat anders te zijn. Na een tijdje hebben we gezamenlijk besloten om uit elkaar te gaan. Dit had natuurlijk grote impact op mij. Ik probeerde een manier te vinden om mijn privé situatie en mijn business gescheiden te houden. Dat ging niet altijd even makkelijk, maar ik wist ondanks het verdriet etc. het toch een plek te geven en de winkel draaiende te houden. Maar het idee wat ik van die winkel had, viel ineens weg door wat er in mijn privé situatie was gebeurd en ik wilde zo niet verder. Uiteindelijk heb ik er dus voor gekozen om de winkel te sluiten. Maar voordat dat zo ver was, deden er zich nog een aantal mooie situaties voor. Zo kwam plotseling Sylvana Simons mijn winkel binnen met het verzoek om wat kleding te lenen die ze nodig had voor een privé fotoshoot, want ze wilde graag iets met Afrikaanse invloeden. Helemaal geweldig natuurlijk! Vooral omdat ik na afloop een WhatsApp van haar kreeg met de mededeling dat de foto’s geweldig waren.
Maar ook kort voor dat de winkel sloot, werd ik in het Parool opgenomen als een van de leukste winkels aan de Vijzelsgracht in Amsterdam. Toen had ik zoiets van; als ik dan toch dicht moet, dan is dit een hele mooie manier om te sluiten. Ik ben een optimist en vind het belangrijk om te kijken naar wat wél gelukt is, want alles wat je daar geleerd hebt, kun je weer meenemen naar de volgende fase in je leven.
Na dit alles heb ik er bewust voor gekozen om me eerst op mezelf te focussen en voor mezelf te zorgen. Vervolgens heb ik een jaar de tijd genomen om me te richten op de ontwikkeling van mijn merk; ik heb een nieuw logo gecreëerd en een nieuwe website gebouwd. En ik moet zeggen dat ik, hoe raar het misschien klinkt, heel erg blij ben dat ik dit allemaal mee heb gemaakt. Het heeft me namelijk geholpen om dichter bij mezelf te komen en me gevormd tot de vrouw die ik vandaag ben. Ik ben ontzettend gegroeid, ik heb krachten bij mezelf ontdekt waarvan ik niet wist dat ik ze had en ik weet nu echt wie ik ben als ondernemer.
- Geef een beknopte omschrijving van jouw business en wat jouw bedrijf onderscheidend maakt.
Nomi by Naomi is niet zomaar een merk of een kledingwinkel; het is een maatschappelijke tool. De winkel en het merk brengen gesprekken op gang, verlagen de drempel om mensen nader tot elkaar te laten komen. De reacties die ik vaak krijg wanneer mensen voor het eerst de winkel binnen stappen is; “wat is dit voor winkel?”, omdat het geen reguliere kledingzaak is. Het wekt nieuwsgierigheid op en nodigt uit tot vragen en dialoog. De stoffen die ik gebruik in mijn kleding zijn niet zomaar stof; er zit een verhaal achter en dat vind ik belangrijk om over te brengen.
Dit is de tweede winkel die ik heb geopend en deze keer wilde ik het anders doen, ik wilde het samen met anderen vormgeven en echt het “wij-gevoel” creëren. Vandaar dat er ook “Culture Collective” op de gevel staat; het is echt een lokale lifestyle winkel, waarin een mengeling van verschillende culturen wordt vertegenwoordigd op het gebied van mode. Naast mijn eigen kleding- en accessoire lijn, verkopen ook een aantal andere vrouwen hun producten in de winkel. We hebben Mariana, een voormalig fotomodel uit Brazilië, zij staat op de maandag en de zaterdag in de winkel en verkoopt ook haar eigen zeepjes hier in de winkel http://www.ladomato.nl/. Mariana is een warme persoonlijkheid en een vrouw die weet wie zij is en dat straalt zij uit. Daarnaast hebben we Fabiane van Fabs Crochet; zij verkoopt haar haakwerken hier. Ik zag dat zij mij volgde op Instagram en heb haar toen benaderd omdat ik haar werk mooi vond en zodoende verkoopt zij haar gehaakte topjes nu in mijn winkel. En dan Mieke, zij verkoopt haar oorbellen in de winkel, iedere zaterdag komt ze langs met een nieuwe collectie. Mensen komen speciaal voor haar oorbellen naar de winkel en ze zijn zelfs gebruikt in de videoclip van een aankomende artiest. Hoe mooi is dat?
- Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Ik ben heel erg trendgevoelig; als ik denk dat iets in zal zijn, dan durf ik ervoor te gaan. Daarnaast reis ik veel en laat ik me inspireren door wat ik zie en lees ik ontzettend veel over de verschillende culturen. Ik ben afgelopen weekend naar Barcelona geweest om mijn nieuwe collectie “Rich in Blue” te tonen tijdens de jaarlijkse African Fashion Week Barcelona 2017 (zie mijn instagram voor een impressie). Ook daar haal ik inspiratie uit.
- Heb je nog tips voor toekomstige onderneemsters?
Investeer in jezelf, durf risico’s te nemen. Wees niet bang om geld te spenderen aan je onderneming. Mensen zijn vaak bang om geld uit te geven aan bijv. een winkelpand, of advies, omdat ze uitgaan van verlies. Mijn advies is dan; denk jezelf niet klein, denk in mogelijkheden, denk na over wat wél kan. Natuurlijk is er geen garantie dat het allemaal goed gaat, sterker nog het zal vast een keer mis gaan. Maar het is juist dan belangrijk om te kijken wat wel goed is gegaan, ook dat haal je uit je investering.
- Waar kunnen eventuele klanten jouw bedrijf vinden?
Facebook: https://www.facebook.com/NomibyNaomi/
Instagram: http://instagram.com/nomibynaomi
Website: https://nomibynaomi.nl/
Winkel:
Culture Collective by Nomi
Eerste van Swindenstraat 20
1093 EG Amsterdam
+31 687328805 (bereikbaar 09.00-17.00)