Deze Janice bewerkt

Janice Deul – foto door Martika de Sanders

 

Happy Monday lieve Wgotthis followers! Hopelijk hebben jullie een fijn weekend gehad en gaan jullie een supermooie week tegemoet! Graag leveren we een bijdrage aan die mooie week, door jullie weer te voorzien van een een motiverende en inspirerende feature. Deze keer is lifestyle journalist en Fashion activist Janice Deul Wgotthis feature! Lees hoe deze dame zich hard maakt voor meer diversiteit in de mode en magazines en deze missie is begonnen vanuit een intrinsieke drive en overtuiging. Enjoy!

  • Geef een introductie van jezelf (wie ben je, wat heb je gedaan, waar kom je vandaan, wat voor mens ben je, ben je een gevoels- of verstandsmens, etc.)

Ik ben Janice Deul, lifestyle journalist en fashion activist. Ik ben geboren in Rotterdam uit Surinaamse ouders en opgegroeid in Alphen aan den Rijn. Ik heb Nederlands gestudeerd aan de universiteit van Leiden en ik beschrijf mezelf met de 3 F’s: Female, Fabulous en Fashion activist. Daarnaast ben ik zowel gevoels- als verstandsmens; door de loop van het leven heb ik gemerkt dat ik mij niet meer zo laat meeslepen door emoties, uiteraard leef ik met anderen mee, maar ik kijk rationeler naar bepaalde situaties.

  • Wanneer heb je besloten om voor jezelf te beginnen en waarom?

Het is nooit echt een vooropgezet plan geweest om voor mezelf te beginnen, dat is min of meer ontstaan. Van huis uit ben ik Neerlandicus en ik ben in 1988 afgestudeerd. Toen ik afstudeerde was het crisistijd in Nederland, voor veel mensen was het ontzettend moeilijk om een baan te vinden. Ik heb meteen actie ondernomen door naar het uitzendbureau te stappen en zo heb ik heel veel verschillende functies bekleed. Ik heb bijv. gewerkt als informatrice voor de Sociale Dienst. Daar ben ik geconfronteerd met de zelfkant van het leven. Van huis uit ben ik altijd geneigd geweest om het leven door een roze bril te bekijken en soms doe ik dat nog steeds. Maar deze functie bij de Sociale Dienst heeft me laten zien dat er ook een andere kant van het leven is; mensen die niet genoeg geld hebben om rond te kunnen komen, alleenstaande moeders, die verpletterd worden door de maatschappelijke molens. Dat heeft mij echt een stuk volwassener gemaakt.

Daaropvolgend ben ik gaan werken voor de Sdu (Staatsdrukkerij en Uitgeverij) op de afdeling Correctie en daar heb ik geruime tijd kamerstukken, wetsvoorstellen en de Staats Courant gecorrigeerd. De functie op zich was niet echt spannend, maar het heeft mij als Neerlandicus geleerd om op lettertechnisch niveau naar teksten te kijken. Dat heeft mij vervolgens weer geholpen in mijn functie als freelance eindredacteur voor glossy bladen. Ik heb voor verschillende uitgeverijen gewerkt, waaronder Sanoma en dan voornamelijk voor fashion en lifestyle bladen omdat ik nu eenmaal van mooie dingen houd. Ik kreeg geregeld een aanbieding om in vaste dienst te werken bij een blad, maar ik vond die afwisseling veel te leuk; het kwam weleens voor dat ik 1 week aan 3 verschillende bladen werkte.

Uiteindelijk werd mij een functie aangeboden als eindredacteur voor de glossy *AM Magazine van Annemarie van Gaal. Daar heb ik niet lang over na hoeven denken; ik vond Annemarie leuk om voor te werken, het idee dat we met 6 vrouwen aan een blad werkten en aan het pionieren waren vond ik geweldig en daarnaast bevond het kantoor zich in de PC Hooftstraat, een fantastische locatie. We werkten keihard aan het blad, maar we genoten ook van alle luxe die onze kant op kwam, zoals o.a. goodiebags en champagne en kaviaar. Op een gegeven moment had ik het wel gezien, ben ik in 2008 weggegaan en ging ik weer aan de slag als freelance – eindredacteur van glossy bladen.  Ik heb ook nog geschreven o.a. als ghostwriter en artikelen voor het NRC.

Mijn platfom Diversity Rules is ontstaan door een bepaalde bewustwording in mezelf. Ik ben opgegroeid in een voornamelijk witte gemeenschap; mijn broers en ik waren de enige donkere kindjes op school, ik was het enige donkere meisje binnen mijn studie Nederlands, en altijd de enige donkere vrouw op mijn werk. Dus ondanks dat het mij wel opviel dat er weinig tot geen donkere modellen op covers van bladen stonden, heb ik daar nooit echt bij stilgestaan, omdat ik daarin was opgegroeid, dat was mijn referentiekader. Vaak hoorde ik als argument op de vraag waarom er geen donkere modellen op covers van bladen stonden, dat ze moeilijk te vinden waren, zwart verkocht niet en dat was dan zo. Totdat ik op een gegeven moment in de bedrijfskantine van de Telegraaf stond. Ik herinner mij dat moment nog heel goed;  ik had mijn lunch afgerekend en toen ik mij omdraaide, realiseerde ik mij dat iedereen in die kantine wit was, dat was voor mij een echte  eye-opener. Een aantal jaren later ontmoette ik een zwart meisje dat mij vertelde dat ze het ambieerde om te werken als model, maar dat ze vaak nul op rekest kreeg omdat er werd gezegd dat ze al een zwart model hadden. Dat heeft mij getriggerd om een challenge op social media te starten; ik deelde 30 dagen lang foto’s van zwarte modellen die ik onder de aandacht van mode- en bladenmakers bracht. Deze actie is opgepikt door RTL en zo is het balletje gaan rollen. Ik ging me steeds meer in dit onderwerp verdiepen; ik ben gaan letten op wat nog niet zichtbaar is en heb ik het platform Diversity Rules in 2014 opgezet op Facebook en nu ook op Instagram.

  • Ben je ergens vastgelopen tijdens het ontwikkelen van je eigen onderneming ? Zo ja, hoe ben je weer verder gegaan?

Ik ben niet echt ergens tegenaan gelopen, maar ik heb wel geleerd dat het belangrijk is om open te staan voor bepaalde dingen. Diep van binnen ben ik eigenlijk een loner, een einzelgänger. Dat zou je niet zeggen als je me ziet of met mij praat. Ik zeg weleens; ik ben een einzelgänger gevangen in het lichaam van een sociaal persoon. Begrijp me niet verkeerd, ik praat graag met mensen, ga graag naar verschillende events om mensen te ontmoeten, te netwerken, want ik ben een heel nieuwsgierig persoon, maar ik werk heel graag alleen. Maar ik heb geleerd dat het soms handig is om coalities aan te gaan met mensen om je missie meer handen en voeten te geven. Dat kun je niet alleen.

  • Geef een omschrijving van jouw business en wat jouw bedrijf onderscheidend maakt.

Diversity Rules maakt zich hard voor meer diversiteit in de mode en magazines. Momenteel ben ik bezig om dit naar een hoger niveau te tillen, door het opzetten van een stichting die zich inzet voor meer diversiteit in de mode wereld. Dit doe ik samen met Nederlandse ontwerper Peter Dullaert. Wij willen met deze stichting binnen de mode-, beauty- en magazine-industrie te fungeren als verbinder, adviesorgaan en onderzoeker op het gebied van diversiteit. We hebben het hier dan over diversiteit over de gehele linie, nl; etniciteit, leeftijd, body shape en gender, waarbij voor mij de focus ligt op etniciteit en dan met name zwarte vrouwen. Wereldwijd worden wij gezien als minst mooi en minst stijlvol en hier valt juist heel veel winst te behalen om het tegendeel te bewijzen. In Nederland lopen we behoorlijk achter op veel gebieden, zo ook op het gebied van diversiteit. Ik merk wel dat sinds het tafelgesprek bij Pauw waar Jessica Gyasi (model) en ik aan deel hebben genomen, het onderwerp nog meer op de publieke agenda staat. Maar er valt nog ontzettend veel werk te doen, niet alleen op de covers van magazines maar ook op de redacties; het is van groot belang om duidelijk te maken dat er ook meer diversiteit moet komen op redacties van bladen.

  • Heb je nog tips voor toekomstige onderneemsters?

Doe iets vanuit je hart, doe iets waar je een passie voor hebt  en ga daarmee aan de slag. Als je uitgangspunt voortkomt uit een gevoel dat je iets moet doen, dat je een missie hebt, dat komt het geld op een gegeven moment vanzelf wel, dat geloof ik heel erg. Daarmee wil ik het maken van businessplannen e.d. niet bagatelliseren, want op een gegeven moment moet je daar wel mee starten, zeker wanneer je onderneming zich uitbreidt. Maar het uitgangspunt moet vanuit je hart komen, want dan voelen anderen de echtheid en de urgentie van jou en dat overtuigt en trekt mensen aan.

  • Waar kunnen eventuele klanten jouw bedrijf vinden?

Facebook: https://www.facebook.com/coloroncovers/

Instagram: https://www.instagram.com/diversity_rules/

Website: http://diversityrules.nl/   (coming soon!)

*AM Magazine was een glossy over het luxe leven rondom de Amsterdamse PC en de Zuid As.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

About Wgotthis

Wgotthis, netwerk voor vrouwen die vooruit willen. W staat voor we, ofwel voor women. Ben jij ook een vrouw die meer uit het leven wil halen? Join Wgotthis.

Categorie

Fashion, Feature, Inspiration, mode, Personal, Powerwomen, Rolemodels, WBusiness, WFeatures

Tags

, , ,