WFeatures

W Feature: Awura Simpe, founder en creative director van the Creative Women Collective

Het is onze birthday-week! Wgotthis bestaat a.s. dinsdag 6 maart 1 jaar! Daarom is deze feature extra speciaal voor ons. Het was namelijk tijdens een bijeenkomst van Creative Women Collective in februari 2017, dat we voor het eerst uitspraken dat we van start wilden gaan met Wgotthis; we spoke it into existance!  Nu zijn we een jaar verder en hebben we het afgelopen jaar met heel veel plezier en drive ons platform neergezet, ruim 40 (!) inspirerende vrouwen geïnterviewd, zijn we bezig geweest met het verder ontwikkelen van ons merk en houden we ons nu druk bezig met het verder uitbouwen van ons merk. We vonden we het niet meer dan passend om de founder van CWC, Awura Simpe in de spotlights te zetten en haar inspirerende verhaal met jullie te delen. Enjoy!

 

Introductie

Mijn naam is Awura Simpe ik ben 29 jaar en creative director en founder van Creative Women Collective. Het doel van CWC is om creatieve vrouwen te helpen aan kennis, tools en uitbreiding van hun netwerk en om zowel online als offline hun creatieve krachten te versterken. Ik ben van jongs af aan al heel erg creatief, alles wat met creativiteit te maken had vond ik super leuk; op het podium staan, tekenen, schrijven, zingen en nog veel meer. Het was (en is) erg belangrijk voor mij om mezelf op die manier uit te kunnen drukken. Ik ben in essentie een gevoelsmens en ik kan volledig mijn ei in kwijt in het creatieve. Maar desondanks) heb ik het een hele tijd niet de volle aandacht gegeven die ik wilde.

IMG_8234

Het een of het ander

Mijn broers, zussen en ik zijn door onze ouders opgevoed met het idee dat een academische ontwikkeling het allerbelangrijkste is en – in tegenstelling tot het creatieve – wél de volledige focus verdiende. Mijn liefde en passie voor creativiteit werden dus gezien als secundair, een hobby. Ik heb geprobeerd om daar mijn hele jeugd, tot en met mijn 18e weerstand tegen geboden, en steeds geprobeerd om mijn hart te volgen, maar ik merkte toen dat ik tegen behoorlijk hoge muren opliep. Ik studeerde bijvoorbeeld Rechten, maar volgde daarnaast ook lessen aan een dansacademie. De kosten voor deze lessen waren ontzettend hoog en moest ik die volledig zelf betalen. Dus ik werkte ook naast mijn studie en danslessen om geld te kunnen verdienen. Dat was ontzettend zwaar om te doen, maar het was mijn manier om trouw te blijven aan mezelf en een stukje authenticiteit te kunnen behouden. Door dat extreem drukke schema dat ik eropna hield, heb ik het uiteindelijk maar een jaar volgehouden. Rond diezelfde periode – in de zomer van 2007 – werd mijn vader heel ernstig ziek. Ik besloot toen om mijn creatieve kant on hold te zetten en mij volledig te concentreren op mijn vader en op wat mijn ouders van mij wilde. Ik wilde zoveel mogelijk tijd met mijn familie doorbrengen. Na een lang ziekbed stierf mijn vader uiteindelijk in de zomer van 2008 in Ghana aan de gevolgen van kanker. Deze periode heeft ervoor gezorgd dat mijn familie heel erg hecht werd en heeft mij doen beseffen hoe belangrijk het is om alle tijd die je hebt zo positief en waardevol mogelijk in te vullen.

 

Middenweg

Nadat ik mijn bachelor aan de universiteit had gehaald merkte ik dat ik nog steeds de creatieve sector of de communicatie kant op wilde. Ik besloot om stage te lopen bij een website als redactiestagiaire waar ik allemaal stukjes mocht schrijven. Dat gaf me zo veel energie, dat ik dacht: ja hier zit toch echt iets voor mij. Tijdens die stage kwam mijn baas terecht in een juridisch geschil. Zij wist dat ik rechten studeerde en vroeg om mijn hulp. Ik heb haar toen geholpen en zag toen hoe die juridische wereld en de creatieve wereld bij elkaar konden komen. Toen drong het tot me door dat ik een middenweg kon kiezen, een pad wat zowel mijn moeder als mij gelukkig zou maken. Dat pad ben ik toen gaan volgen door te kiezen voor de master Privaatrecht en Intellectueel Eigendomsrecht, meerdere juridische stages te lopen, waarna ik uiteindelijk de advocatuur in ben gerold. Ik zeg “ingerold” omdat ik nooit van plan ben geweest om advocaat te worden. Ik kreeg een zeer goede beoordeling tijdens mijn laatste stage bij een advocatenkantoor en toen daar een vacature vrijkwam voor een functie als advocaat heb ik in de ‘flow’ van die bevestiging gesolliciteerd. Op 5 juli 2013 – de sterfdag van mijn vader – kreeg ik het goede nieuws: jij bent het geworden.

 

Creative Women Collective

Tijdens mijn periode als advocaat heb ik veel gereflecteerd en nagedacht over wie ik ben en wat voor toekomst ik voor mezelf wilde. Ik leerde ontzettend veel in deze functie, maar ik merkte dat ik mezelf er niet volledig in kwijt kon. Ik wist alleen nog niet precies hoe ik dat moest rechttrekken. Dankzij de vriendinnen om mee heen, die allemaal in de creatieve sector werkten, werd dat langzaam steeds duidelijker. Het begon me op te vallen dat na iedere samenkomst met mijn vriendinnen, we er iedere keer steeds gemotiveerder, krachtiger uitkwamen, klaar om de volgende stap te nemen in onze persoonlijke journey. Daar wilde ik iets mee doen. Een vriendin van mij kwam in die periode net terug uit Los Angeles, vertelde over een vrouwenclub waar zij kennis mee had gemaakt en toen begon er bij mij een belletje te rinkelen; dat was het! Een vrouwenclub, specifiek voor creatieve vrouwen. De keuze om te stoppen als advocaat had ik toen al gemaakt. Ik kreeg steeds meer duidelijkheid over wat ik wilde en ben toen aan de slag gegaan om dat uit te werken.  Dat was nog best een lang proces. Eind 2015 ontstond het idee, in de zomer van 2016 heb ik de visie globaal uitgewerkt en op 1 september 2016 is de website  van Creative Women’s Collective in de lucht gegaan.

IMG_8238

De onderneming CWC

In eerste instantie was het de bedoeling om met CWC een online platform te starten en op die manier vrouwen bij elkaar te brengen. Maar tijdens de organisatie van het lanceringsfeest in september 2016 realiseerde ik juist het belang van offline samenkomen. Tijdens het eerste evenement in The Hoxton Hotel (in oktober 2016), waren er veel vrouwen uit verschillende creatieve sectoren aanwezig, de energie was heel goed, er hing ontzettend veel positiviteit in de lucht en de vrouwen maakten hele mooie connecties met elkaar.

Ik werk inmiddels samen met een team van zeer diverse vrouwen uit de creatieve sector, die ieder hun eigen specialiteit hebben en allemaal een bijdrage leveren aan CWC. Wij organiseren 3 keer per jaar een seminar, 2 keer per jaar een bootcamp (in het najaar van 2017 hebben wij dit gedaan in samenwerking met de Gemeente Amsterdam) van 6 weken voor startende creatieve onderneemsters en maandelijkse co-werkdagen in samenwerking met Collab van The Student Hotel. Daarnaast werken wij regelmatig samen met hotspots zoals de Kanarie Club en House Bar, waarin wij gratis bijeenkomsten organiseren.

 

Uitdagingen en inspiratie

Bij het ontwikkelen van CWC ben ik tegen een aantal uitdagingen aangelopen. Als creatieveling heb ik ontzettend veel ideeën die ik wil uitvoeren en implementeren, en dan het liefst ook à la minute, maar dat kan natuurlijk niet. Ik vond dat in het begin ontzettend lastig om te accepteren, maar inmiddels heb ik geleerd om dat wat meer los te laten. Een andere uitdaging was dat ik aan het begin van CWC alles zelf deed qua online content. Ik merkte dat als je alles zelf doet en een bepaald tempo voor ogen hebt, je niet de kwaliteit kunt leveren die je zou willen. Daarom heb ik na een half jaar besloten om voor de website een stagiair in de arm te nemen. Vanaf dat moment kwam er steeds meer consistentie en kwaliteit in de online content. Als ik was blijven vasthouden aan het idee dat ik alles op online gebied zelf moest doen, was het nooit van de grond gekomen; je hebt echt anderen nodig om je doelen te bereiken. Zo is mijn business consultant Shenin Lebrun echt heel belangrijk geweest (en nog steeds) bij o.a. het tackelen van dit soort uitdagingen. Zij is vanaf het eerste moment betrokken bij CWC en weet precies waar CWC voor staat; ik neem haar adviezen ter harte en zij inspireert mijn enorm. Zo ook Fauzia Radja; zij is een ondernemer die net als Shenin veel verschillende dingen doet met focus en kwaliteit en zichzelf op een zeer authentieke manier profileert. Marian Spier oprichter van TEDxAmsterdamWomen vind ik een fantastische vrouw boordevol kennis en (stille) kracht. Enzo ook een jonge vrouw als Hélène Christelle medeoprichter van de IAMShero foundation en Tedx spreker. Het inspireert mij enorm om te zien hoe ondernemende vrouwen van uiteenlopende leeftijden, achtergronden, op hun eigen manier andere vrouwen weten bereiken. Ieder platform, organisatie of bedrijf met de focus op vrouwen is waardevol, omdat wij samen een enorm bereik hebben en zo (hopelijk) alle vrouwen bereiken.

IMG_8239

Toekomst

Mijn toekomstvisie voor CWC over 10 jaar, is dat CWC een bekende naam is op internationaal niveau. In het bijzonder bij vrouwen tussen de 25 en 35 jaar met een creatieve passie. Ook wil ik dat wij erom bekend staan dat wij moed aan wakkeren bij deze doelgroep. Hoe? Door middel van verschillende fysieke locaties wereldwijd waar deze vrouwen naartoe kunnen komen, waarin we hen de mogelijkheid bieden om hun kennis binnen de creatieve sector te vergroten en om hun netwerk uit te breiden.  Over 10 jaar is CWC echt een internationaal platform dat zich is uitgegroeid tot een begrip bij vrouwen wereldwijd.

IMG_8236

Tips

Het allerbelangrijkst is om nieuwsgierig te blijven. Zuig zoveel mogelijk informatie in je op, door middel van events, podcasts, literatuur etc. Daarnaast is het handig en slim om met zoveel mogelijk mensen in gesprek te gaan. Het is handig omdat je van hen meer leert over het ondernemerschap, hoe zij hun doel(en) hebben bereikt en wat ze allemaal hebben meegemaakt. En het is slim omdat je zo op een natuurlijke wijze je netwerk verbreed. Ik geloof steeds meer dat een netwerk nog belangrijker kan zijn dan bijvoorbeeld een marketingstrategie. Ik zou adviseren om je eerst te focussen op je netwerk en later pas op het “hoe” social mediastrategieën e.d. Dit omdat ondernemen uiteindelijk draait om menselijk contact en relaties. Hoe meer ondernemende mensen jij kent, hoe meer mensen weten wie jij bent en wat je doet, hoe groter de naamsbekendheid binnen een kwalitatieve cirkel. Dus leer zoveel mogelijk mensen kennen, neem al die informatie mee, stel je visie scherp en zodra je klaar bent om naar buiten te treden met je onderneming dan heb je allemaal ambassadeurs om je heen die je kunnen helpen. En dan kun je je volledig geïnformeerd focussen op je strategieën. En: last but not least; wees niet zuinig met zelfreflectie, het onderzoeken van je mindset en het analyseren van je gedrag. Daardoor krijg je heel scherp voor ogen wie jij bent en wat er bij jou past, dit zal  je helpen om een betere keuzes te maken, en daardoor een betere ondernemer te worden.

 

Waar kunnen we Awura vinden?  

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.