WFeatures

W Feature: Eugenie Boon eigenaar van Ondernemen met Eugenie

Vandaag delen we het verhaal van Eugenie Boon met je. Eugenie is eigenaar van Ondernemen met Eugenie, waarin zij andere ondernemers begeleid bij o.a. het ontwikkelen van hun eigen bedrijf. Lees hieronder hoe zij via verschillende wegen haar passie heeft gevonden. Enjoy!

Introductie

Ik ben Eugenie Boon, getrouwd met Richard, moeder van 3 kinderen en eigenaar van Ondernemen met Eugenie waar ik ondernemende multipassionele, slimme, sensitieve buitenbeentjes als businesscoach en mentor begeleid bij het opzetten, ontwikkelen en opschalen van hun eigen bedrijf. Waarin ik hen help te ondernemen op hun eigen manier, vanuit het hart en geld te verdienen met hun passie, met wat zij te doen hebben.

Buitenbeentje

Ik heb in mijn carrière heel veel verschillende dingen gedaan, als ik naar mijn CV kijk dan lijkt het net alsof mijn cv van 10 verschillende personen is. Ik heb rechten gestudeerd en ben toen de advocatuur in gegaan omdat ik dacht dat dat het meest spannende was wat ik kon doen binnen dat vakgebied. Echter bleek dat helemaal niet zo te zijn, omdat ik heel veel achter mijn bureau zat en met mijn neus in de contracten was begraven. Ik wilde van toegevoegde waarde zijn, wat betekenen voor anderen en dat haalde ik hier niet uit.

Via een vriendin kwam ik terecht bij een consultancybureau waar ik aan de slag kon als consultant en dat klikte heel erg goed. Dat heb ik een hele tijd met plezier gedaan, totdat ik het na 7 jaar echt niet meer zo leuk vond en toe was aan wat nieuws. Maar in diezelfde periode leerde ik mijn man kennen, verhuisde ik van Amsterdam naar Utrecht en raakte ik zwanger van ons eerste kind. Dat waren zoveel veranderingen bij elkaar dat ik dacht; ik zet het op zoek gaan naar een andere baan even on-hold. Helaas kreeg ik daar de kans niet voor, want ik werd i.v.m. een reorganisatie ontslagen. Als reden werd gegeven dat mijn afdeling werd opgeheven en ik verder nergens bij paste. Dat laatste vond ik nog het ergste. Ik had altijd zo mijn best gedaan om binnen het bedrijf te passen, ondanks het feit dat ik mij altijd een buitenbeentje voelde. Mijn interesses waren zo breed dat ik graag bij verschillende projecten betrokken wilde zijn en als ik een idee had of iets nieuws wilde inbrengen, dan werd er vaak op de rem getrapt. Dus achteraf gezien was ik hier ook niet heel erg op mijn plek.

17 November 2016IMG_5721 beYOUtiful photographyby Wendy van Hardeveld Utrecht

Volgende stap

Na mijn ontslag in 2011 ben ik goed gaan nadenken of ik weer in loondienst wilde of toch voor mezelf wilde beginnen. Ik had al een website voor mezelf gemaakt als zelfstandig consultant. Ik heb nog gesolliciteerd bij een creatief adviesbureau als consultant, maar daar was ik het nét niet geworden. Dat was voor mij een teken aan de wand dat ik echt voor mezelf moest beginnen. Binnen 2 maanden had ik een opdracht! Ik was toen zwanger van mijn 2e kind en de opdracht duurde tot aan mijn zwangerschapsverlof, dus dat was ideaal. Ik werd er heel erg happy van, want ik kon eindelijk mijn ideeën tot uitvoering brengen. Vervolgens ben ik daarnaast ook een loopbaancoach opleiding gaan doen en hielp ik 1 dag per week mensen bij het vinden van hun droombaan. Dit was nog best intensief omdat het 1-op-1 was en het was ook best moeilijk om hier een goed inkomen uit te halen omdat je veel meer acquisitie moet doen, 1 adviesopdracht stond gelijk met 100 loopbaancoach trajecten. Maar ik kreeg er wel energie van, het gaf voldoening en dat was voor mij erg belangrijk. Ik heb ook nog een verandermanagement opleiding ontwikkeld; dit gaf ik zowel online als offline en ik blogde voor Het Financieel Dagblad. Kortom ik was met heel veel verschillende dingen tegelijk bezig. Op een gegeven moment had ik besloten dat ik wilde bloggen over die verandermanagementopleiding die ik had ontwikkeld, maar daar kwam maar niets van, omdat ik geen motivatie had. Iemand gaf mij als tip om in kaart te brengen wie ik graag wilde helpen en om niet de focus te leggen op wat ik kon en wat ik te bieden had, maar op wie ik wilde helpen. Ik ben dat voor mezelf gaan opschrijven en kwam uit bij zelfstandig ondernemers / buitenbeentjes, multipassionate, slim, sensitief en dan met name de vrouwelijke ondernemers omdat deze groep vaak heel erg bescheiden is en moeite heeft om zichzelf zichtbaar te maken; de mensen waar ik mezelf het meest in herkende. Ik wilde hen helpen met businesscoaching om met hun passie (online) geld te verdienen. Zoveel mogelijk mensen te helpen met hun talent en ervaring.

Focus

Eindelijk had ik voor ogen wie ik wilde helpen en wat ik echt wilde gaan doen, maar hoe ging ik dat voor elkaar krijgen? Ik moest op zoek naar mijn ideale klanten en te weten komen waar zij behoefte aan hebben. Dus ben ik heel veel vrouwelijke onderneemsters die ik kende en graag zou willen helpen gaan interviewen. Op deze manier kreeg ik een goed beeld van waar zij behoefte aan hadden en wat ik voor hen kon betekenen. Het is ook voorgekomen dat mensen helemaal niet mijn doelgroep waren, maar dan hadden we wel bijgepraat en soms verwezen zij weer andere onderneemsters naar mij door. Op dat moment was ik nog steeds zwanger van mijn 2e kind en heb ik vlak voor mijn zwangerschapsverlof een gratis bijeenkomst gegeven voor mijn potentiele klanten. Ik verdiende nog geen geld met mijn bedrijf als businesscoach, wel deed ik zo af en toe een organisatie advies opdracht.

foto pijl en boog bewerkt3 (1 of 1)

Verdere ontwikkeling

Veel mensen zien bij zelfstandig ondernemers alleen maar dat ze succes hebben met hun idee, maar ze zien niet hoeveel tijd het heeft gekost om het allemaal op te bouwen, dat zij er heel erg hard voor moeten werken of dat zij ook zijn begonnen met het gratis weggeven van diensten om klanten te trekken of een bijeenkomst hebben georganiseerd waar maar 2 deelnemers op kwamen dagen. Dat gaat allemaal aan succes vooraf en dat wordt vaak weggelaten. Zo heb ik ook mijn huidige bedrijf opgebouwd!

Ik had een online programma ontwikkeld, alleen merkte ik dat mijn perfectionisme mij een beetje in de weg zat. Ik vind het heel erg moeilijk om iets de wereld in te sturen wat nog niet af is. Maar ik moest wel, want het programma moest getest worden. Dus heb ik via social media deelnemers geworven, om tegen een gereduceerd tarief mee te doen aan de pilot. Vervolgens heb ik deelnemers iedere week de vraag gesteld “wat wil je over dit onderwerp leren?” En heb zo mijn programma met mijn deelnemers gemaakt. Dit was een hele andere manier van ontwikkelen; eigenlijk het co-creëren met je ideale klant en dat werkte heel goed want ik maakte iets waar mijn doelgroep echt op zit te wachten. In de toekomst wil ik natuurlijk zoveel mogelijk vrouwelijke ondernemers bereiken met mijn online programma’s voor het ontwikkelen en uitbreiden van hun (online) droombedrijf. Hen helpen te ondernemen op hun eigen manier, vanuit het hart en geld te verdienen met wat zij te doen hebben. Ik ben op missie voor een Revolutie van de multipassionele, sensitieve, slimme onderneemster!!!

 Andere mindset

Om mijn bedrijf verder te ontwikkelen, bezoek ik ondernemersbijeenkomsten om tot nieuwe inzichten te komen en doe ik veel online programma’s. Het volgen van online programma’s is ideaal als je een druk gezinsleven hebt. Thuis op jouw eigen gekozen moment kan je de lessen doen. Bij een van die ondernemersbijeenkomsten werd ons verteld dat het belangrijk was om een omzetdoel te stellen en als je dat doel voor jezelf had gesteld, dan zou je dat ook halen. Vervolgens moesten we onze gestelde omzetdoelen klassikaal benoemen, ik noemde dan mijn bedrag dat ik voor dat jaar als omzet wilde, maar mijn buurvrouw benoemde een hoger bedrag en ik voelde mij een ontzettende sukkel dat ik zo klein had zitten denken. Daarbij kwam dat ik aan het einde van dat jaar die genoemde omzet niet had gehaald en daar voelde ik me ook heel slecht over, terwijl ik wel andere dingen had gedaan waar ik wel heel erg blij mee was, zoals de geboorte van mijn dochter en de koerswijziging van mijn bedrijf. Maar als ik naar die omzet keek, dan was ik weer teleurgesteld. Totdat ik in aanraking kwam met het gedachtegoed van Danielle LaPorte, waarin zij aangeeft dat de focus moet liggen op hoe je je wilt voelen en niet op je targets en dan dingen gaan doen waarbij je dat gevoel krijgt en dat motiveert mij veel meer. En dan volgt die omzet ook. Heel wonderlijk maar eigenlijk ook zo logisch hoe dat werkt!

business op tenerife (1 of 1)

Multipassionate

Nu weet ik dat ik een multipassionate ben, iemand die gepassioneerd is over of energie krijgt van verschillende activiteiten. Maar dat kan ook tegen je werken. Op een gegeven moment had ik vier bedrijven en was mijn aandacht enorm verspreid waardoor er niets ging vliegen. Dat heb ik opgelost door mij te focussen op mijn ideale klant en hoe ik mij het liefste wil voelen. Maar ik merk dat ik binnen mijn bedrijf nog steeds heel veel van mijn interesses en passies kwijt kan; ik mag veel schrijven, ik kan heerlijk creatief zijn met beeldmateriaal op mijn social media accounts, ik werk met ontzettend leuke mensen en bezig zijn met de techniek rondom online ondernemen vind ik ook geweldig. Dus heel veel van wat ik leuk vind komt eigenlijk samen binnen mijn bedrijf. En ik leef mijn missie. Ik kan me niet indenken dat ik ooit iets anders ga doen!

Energie en inspiratie

Ik haal mijn energie vooral uit mijn gezin of ontmoetingen met gelijkgestemden. Ik raak enorm geïnspireerd door de gelijkgestemde vrouwelijke onderneemsters die ik heb leren kennen via een internationaal online programma die ik heb gevolgd.. Wij hebben een besloten facebookgroep met de Nederlandse onderneemsters waarin we elkaar steunen en helpen. Ook gaan we 1 x per jaar op retraite met 20 van hen naar een huis in de middle of nowhere in Twente met hottub en sauna. Veel wandelen, pro secco en één tweetjes over de business J. Zij zijn voor mij de collega’s die je normaal gesproken hebt wanneer je in loondienst bent en ik ben erg blij dat ik hen heb leren kennen.

 17 November 2016IMG_5727 beYOUtiful photographyby Wendy van Hardeveld Utrecht

Tips

Het belangrijkste wat ik mee wil geven aan startende ondernemers is, blijf dicht bij jezelf, leer jezelf goed kennen wanneer je je onderneming start en durf jezelf te laten zien in je volle kracht. Mijn levensmotto is misschien een beetje cliché, maar daardoor niet minder waardevol; kies je eigen weg en volg je hart. Dat is ook hoe ik mijn kinderen wil opvoeden en volgens mij is dat al aardig gelukt, want mijn zoontje gaf laatst aan dat hij een heel mooi liedje had gehoord met de titel “Kies je eigen weg”  Prachtig toch?

Waar kun je Eugenie vinden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.