WFeatures

W Feature: Selma Duinkerken oprichter en eigenaar van Tubino

A.s. woensdag 26 september gaat de Personal Branding editie van Fempreneur In The City van start en een van de panelleden is stijlvolle businessvrouw Selma Duinkerken van Tubino. Als oprichter van een exclusief kledingmerk, heeft zij als geen ander kijk op wat de juiste kleding kan doen voor jouw imago als ondernemer. Lees hieronder haar verhaal en laat je inspireren.

Wil je Selma live zien en horen spreken op woensdag 26 september? Koop dan hier je kaartje voor het event!

Introductie

Mijn naam is Selma Duinkerken, ik ben getrouwd met Jan en heb een zoon van 29. We hebben twee ontzettend lieve katten genaamd Bruno en Kedi waar ik ontzettend verliefd op ben. Daarnaast ben ik sinds 2012 oprichter en eigenaar van Tubino, een uniek concept waarbij de kleding zich aanpast aan de vrouw en niet andersom omdat elke vrouw uniek is!  Zelf kom ik uit een cultuur waarin er van mij werd verwacht dat ik mij bedekte en bijna geen huid liet zien. Maar ik heb altijd een liefde voor mode gehad, dus toen ik mijn ouderlijk huis verliet ben ik die liefde ook gaan volgen en kleedde ik mij volledig naar mijn eigen smaak. Mijn motto is; je schept je eigen leven, die stap was voor mij de eerste in de richting van Tubino.

Foto door: Dimage Media

Hoe het is begonnen

Voordat ik Tubino begon, werkte ik 12 jaar als servicemanager bij de ING maar privé was ik altijd al bezig met mode Ik heb een plan gemaakt en ben gewoon gestart met Tubino en gaandeweg heb ik geleerd van mijn fouten en deze fouten juist gebruikt om door te groeien.

Innovatie

Bij het starten van een eigen bedrijf of onderneming loop je altijd tegen dingen aan en dat moet ook, want als alles geolied loopt, dan kun je er eigenlijk vanuit gaan dat er iets niet helemaal klopt. Een van de dingen waar ik tegen ben gelopen, heeft te maken met het feit dat ik hele kleine collecties maak en dat is volledig tegen de gewoonte van de confectie-industrie in. Normaliter laten de grotere merken een jaar vooraf hun kleding in landen als Thailand of China maken, tegen hele lage prijzen en in hele grote aantallen. Vervolgens verkopen ze een klein percentage en laten de restanten vernietigen omdat ze niet willen dat deze partijen in omloop worden gebracht.

Zo wilde ik niet werken. Afgezien van het feit dat het niet duurzaam is, is dit niet de manier waarop ik mijn klanten wil bedienen; het doet af aan de exclusiviteit die wij bieden. Maar dat betekende wel dat het moeilijk was om ateliers te vinden die kleine collecties wilden maken of stofleveranciers die i.p.v.10 rollen stof maar een paar meter wilden leveren. Als klein bedrijf ben je dan genoodzaakt om innovatief te zijn, soms moet je het wiel opnieuw uitvinden en dat is precies wat ik ook wilde met Tubino. Ik geloof niet dat iets niet kan, er is altijd wel een manier om een idee voor elkaar te krijgen. Dus middels mijn doorzettingsvermogen en geloof in wat ik doe, is het mij uiteindelijk toch gelukt om deze nieuwe manier van werken door te voeren en toeleveranciers bereid te vinden om met mij samen te werken. Ik merk nu dat grotere merken ook steeds duurzamer en bewuster willen werken, dat is wat ik nu al doe.

 

Het “Wauw! Gevoel

Wat Tubino onderscheidend maakt heb ik hierboven al een beetje aangestipt: wij maken kleine collecties versus de grotere kledinglijnen. Wij leveren op bestelling en maken een kleine collectie zodat klanten kunnen zien wat ze kunnen kopen. Daarnaast gaat het bij Tubino niet om de marketing van het merk, maar dat onze kleding het “Wauw” gevoel bij de vrouw losmaakt. Zij moet hier komen om een “Wauw” jurk of kokerrok te vinden, dat is waar Tubino voor staat.

We hebben hier 2 kanalen voor; we hebben een webshop en per 1 oktober dit jaar hebben we ook een boetiek in Amsterdam. Via de webshop bestel je de standaardmaten, maar in de boetiek kun je worden opgemeten en dan maken wij op maat de perfecte jurk of kokerrok speciaal voor jou. Het gaat erom dat jij die power dress of rok vindt die eruit springt. Dat is ook een van de redenen waarom wij nauwelijks concurrentie hebben, wij maken de kleding op maat.

Mijn klanten inspireren mij enorm, door de gesprekken die ik met hen voer. Tijdens die gesprekken hoor ik de pijnpunten en zie ik hoeveel verschillende figuren er zijn. De ene maat 38 is niet de andere maat 38. In een standaard kledingwinkel vind je een maat 38 rok of jurk voor 1 standaard figuur. Bij Tubino houden wij juist wel rekening met het feit dat jouw lichaam niet standaard is en maken we de rok of jurk perfect voor je op maat.

Toekomst Tubino

In oktober openen we onze eerste boetiek in Amsterdam en daarna zou ik het leuk vinden om nog een aantal filialen te openen in andere grote steden in Nederland. Ik heb niet de ambitie om door te breken in het buitenland. Het runnen van een winkel kost erg veel tijd en ik wil ervoor zorgen dat dat goed gebeurd en dat ik er veel plezier aan blijf beleven.

Tips

Een belangrijke tip die ik toekomstige onderneemsters wil geven, is dat je altijd moet uitgaan van de wens van je klant. Want als je daarnaar kijkt, dan kun je gerichte oplossingen bieden. Hier heeft de klant veel meer aan heeft dan wanneer je uitgaat van jezelf en wat je te verkopen hebt. Daarnaast vind ik dat iedere vrouw zichzelf een cadeautje moet gunnen, in de vorm van een hele mooie powerdress of rok waarin je een statement kunt maken, zeker wanneer je ondernemer bent. Je uitstraling bepaalt voor meer dan 90% hoe de ander over je denkt, dan heb nog geen woord gezegd.

Waar kun je Tubino vinden?