WFeatures

W Feature: Janneke van Heugten oprichter van Mediaplatform Vaker In De Media

Introductie

Mijn naam is Janneke van Heugten, oprichter van Mediaplatform VIDM (Vaker In de Media). Mediaplatform VIDM draagt bij aan een realistische afspiegeling van de maatschappij in de media. Het biedt je effectieve middelen waarmee jij jouw deskundigheid overtuigend en met gemak voor een groter publiek zichtbaar maakt. Waaronder Rond-de-tafelsessies met publiciteitsexperts, journalisten en communicatietrainers, video’s met tips van journalisten en mediatrainers waar jij echt wat aan hebt en contactgegevens van journalisten (basis perslijst). Al deze middelen zijn voor de abonnees van Vaker In De Media beschikbaar, afhankelijk van het gekozen abonnement.

Hoe het begon

Voordat ik VIDM begon studeerde ik Voorlichting, Publiciteit en Informatie aan de Hogeschool InHolland. Na mijn studie werkte ik op de persafdeling van Amnesty International in Sydney, Australië. Eenmaal terug in Nederland werkte ik voor verschillende uitgeverijen. Ik merkte dat ik op feestjes zo vaak advies aan het geven was aan mensen die wilde weten hoe ze meer publiciteit konden krijgen, dat ik vond dat ik er geld voor moest gaan vragen. Niet lang daarna werd ik benaderd door een bedrijf met het verzoek of ik wilde meewerken aan een project en of ik een voorstel wilde schrijven hoe zij free publicity konden genereren. Ik was in de running met 2 andere partijen. Op dat moment was ik nog in loondienst bij mijn toenmalige werkgever, dus deze opdracht zou ik naast mijn werk doen. Om die reden besloot ik om een goed prijskaartje te hangen aan mijn voorstel en uiteindelijk werd ik gekozen om de opdracht te doen! Dat was het zetje om mijn eigen pr-bureau op te richten en mijn werkgever werd klant.

 

Ontwikkelingen van VIDM

Ik had al snel succes met mijn pr-bureau en kreeg ook veel publiciteit. Dat had mede te maken met het feit dat ik ervoor koos om mij te onderscheiden van andere pr-bureaus door mij te focussen op vrouwelijke ondernemers. Al snel zette ik naast het pr-bureau een online platform op. Mediaplatform VIDM. VIDM stond toen nog voor Vrouwen In De Media. Op een gegeven moment werd ik namelijk getriggerd door een opmerking van Jeroen Pauw tijdens een aflevering van Pauw en Witteman. Hij gaf aan dat er te weinig interessante vrouwen in Nederland zijn en dat dat de reden was dat er zo weinig vrouwelijke experts bij zijn programma aanschoven. Daar was ik het natuurlijk absoluut niet mee eens, want ik kende genoeg interessante vrouwen met expertise binnen hun vakgebied. Ik besloot een database op te zetten en deze vrouwen te verzamelen, zodat ze te vinden waren voor journalisten. Daarmee was het probleem opgelost, dacht ik. Echter werden deze vrouwen door journalisten alleen benaderd voor zachte onderwerpen als; zwangerschapsverlof of het combineren van carrière en gezinsleven, ook wanneer ze geen kinderen hadden. Het werkte dus eerder stereotypering in de hand, dan dat het zorgde voor verandering. Tegelijkertijd had ik nog steeds mijn pr-bureau waar ik geld mee verdiende en alles wat ik daarvan overhield stak ik in de database. Helaas ging het met de database dus niet de kant op die ik voor ogen had, terwijl mijn hart lag bij het inzetten van een maatschappelijke verandering.

 

In 2013 gooide ik rigoureus het roer om. Mijn gezin en ik zijn kleiner gaan wonen om kosten te besparen. Ik stopte met mijn melkkoe, het pr-bureau, huurde een reclamebureau in om mij te helpen met de re-styling, waardoor het gender-sausje verdween en het een neutralere look and feel kreeg. We veranderde van Vrouwen In de Media naar Vaker In de Media. Ik wilde mij namelijk inzetten voor een bredere diversiteit in de media; dus niet alleen qua gender, maar ook qua o.a. etniciteit. Ook op dat vlak ontbreekt het nog heel erg aan diversiteit qua experts en belangrijke rolmodellen. Dit is niet bevorderlijk voor jongeren die programma’s kijken en zich niet kunnen identificeren met de mensen die ze op tv zien. Mijn motto is; “You can’t be what you can’t see”, daarmee wil ik aangeven hoe belangrijk het is om verschillende soorten belangrijke rolmodellen op tv te zien, waar de kijker zich mee kan identificeren. Vervolgens ben ik gaan werken met abonnementen en rond-de-tafel-sessies, waarin journalisten en communicatietrainers hun expertise delen met deskundigen die vaker en beter in de media willen komen. Deskundigen die ambitieus zijn en hun bereik willen vergroten. Ik heb nu dus een heel ander businessmodel, waardoor het platform wel goed is gaan lopen en journalisten en experts elkaar goed kunnen vinden.

 

 

Mijn eigen zichtbaarheid

Ondanks het feit dat ik mij inzet voor meer zichtbaarheid van meer verschillende rolmodellen in de media, heb ik zelf heel lang nooit zichtbaar willen zijn. Ik vond het absoluut niet fijn om in de belangstelling te staan en wilde altijd zoveel mogelijk achter de schermen blijven. Tijdens mijn studie moesten we vaak presenteren en daar heb ik meerdere keren geprobeerd onderuit te komen. Maar natuurlijk moest ik eraan geloven.

Wij presenteerden met lichtbakken waar je sheets op moest plaatsen die werden geprojecteerd op het scherm. De sheets waren bedoeld ter ondersteuning, maar ik schreef er mijn volledige tekst op en las het in rap tempo voor om er snel vanaf te zijn. Normaal gesproken duurde zo’n presentatie zeker tien minuten, maar ik raasde er in 5 minuten doorheen, waardoor de boodschap absoluut niet over kwam bij mijn publiek.

Toen ik mijn pr-bureau had werd ik vaak gevraagd om mijn kennis te delen, wat betekende dat ik wéér moest presenteren. Dat vond ik zó vreselijk, dat ik er de eerste 5 jaar geen geld voor vroeg. Ik begreep namelijk niet waarom ze in vredesnaam iemand uitnodigde die plankenkoorts had en dus vond ik dat ik er geen geld voor kon vragen.

De eerste 5 minuten van mijn presentaties ging ik bijna dood van de zenuwen, maar naarmate de tijd vorderde nam het belang om mijn missie en kennis te delen de overhand, verdwenen de zenuwen en zat ik lekker in een flow. Na afloop dacht ik altijd; wat fijn dat het weer achter de rug is, voorlopig doe ik dit niet meer. Terwijl het publiek juist dacht; goh wat heeft ze veel waardevolle kennis gedeeld.

Om van het ongemakkelijke gevoel van zichtbaarheid af te komen heb ik een speechcoach in arm genomen. Van haar leerde ik mijn waarde in te zien en dus ook om niet meer gratis mijn kennis en expertise weg te geven. En vooral mijzelf te zijn. Ook als spreker. Sindsdien vind ik het heerlijk om op het podium te staan!

 

Onlangs heb ik nog een presentatie mogen geven aan de Raad van Europa in Tunesië tussen allerlei ministers, over het belang van meer vrouwelijke experts die in de media het nieuws duiden. Dat had ik 10 jaar geleden nooit voor mogelijk gehouden. Na afloop van mijn presentatie ontving ik veel complimenten waaronder van de minister van Binnenlandse Zaken van Tunesië en wilden veel mensen met mij op de foto. De belangrijkste les die ik hieruit geleerd heb, is dat je pas weet wat voor talenten er in je schuilen wanneer je je angst durft te overwinnen.

 Gemeenteraadslid PRO21

Afgelopen juni ben ik beëdigd tot gemeenteraadslid voor PRO21 (namens GroenLinks) voor de Gemeente Nijkerk. De reden waarom ik raadslid ben geworden ligt in het verlengde van mijn werk met VIDM; ik wil de stemmen van de inwoners van de gemeente Nijkerk versterken. Ik wil zorgen dat er meer verschillende mensen gehoord worden i.p.v. altijd weer “the usual suspects”. Het voelde krom om mij landelijk voor bijvoorbeeld emancipatie in te zetten en het in mijn eigen gemeente te laten liggen, daarom maak ik me er zo hard voor.

 Toekomst van VIDM

Op dit moment steunen meer dan 35 journalisten, mediatrainers en communicatietrainers mijn missie door hun tijd te doneren en rond-de-tafelsessies (http://www.ronddetafelmetvidm.nl) te geven. Meer dan 50 bedrijven stellen hun vergaderlocatie beschikbaar. Voor VIDM wil ik in de toekomst nog meer bezig zijn met content en waardevolle tips delen en daarmee mezelf en onze trainers zichtbaarder maken, doormiddel van bijv. korte vlogs. Momenteel heb ik iemand in dienst die mij heel veel praktische zaken uit handen neemt, waardoor ik meer tijd heb om inhoudelijk bezig te zijn. In de toekomst wil ik mij daar volledig op kunnen focussen, omdat de filmpjes als zeer waardevol worden ervaren en het delen van kennis mij enorm veel energie geeft.

Als raadslid sta ik nu aan het begin van mijn politieke carrière en ben ik van plan om veel vlieguren te maken om ook echt wezenlijke resultaten neer te kunnen zetten. Ik wil namelijk echt functioneel zijn binnen deze rol en verschil maken. Met verschil maken bedoel ik, zorgen dat er op een betere manier wordt gecommuniceerd met de inwoners, waardoor er ook betere besluitvorming kan ontstaan. Daar ga ik mij de komende 4 jaar mee bezig houden.

 

Tips

De tips die ik voor toekomstige ondernemers heb zijn als volgt:

  • Ontvang wekelijke een korte tip voor een groter bereik door mijn nieuwsbrief te ontvangen: https://www.vidm.nl/nieuwsbrief.php
  • Voor je product of dienst : onderzoek eerst of er vraag is naar datgene wat je aanbiedt
  • Ken je waarde en bepaal je prijs
  • Maak jezelf zichtbaar voor je potentiele klant en zorg dat er herkenbaarheid zit in je verhaal.

Waar kunnen we Janneke/VIDM vinden?

Wil jij jouw verhaal delen om anderen te inspireren? Neem dan contact met ons op via info@wgotthis.nl