WFeatures

W Feature: Amber van Leeuwen oprichter van The Social Good Girl

Mijn naam is Amber van Leeuwen en ik ben de oprichter van The Social Good Girl. Dit is een online marketing bedrijf dat zich volledig focused op Instagram marketing. Mijn vrienden en familie zullen mij omschrijven als druk, ambitieus, ondernemend, als iemand die altijd heel veel ideeën heeft en ze ook altijd meteen wil uitvoeren. Ik sta er ook om bekend dat ik het erg moeilijk vind om rust te nemen, maar daar werk ik aan. Daarnaast ben ik ook heel erg empathisch, als een vriendin bijv. over 2 weken een doktersafspraak heeft, dan zet ik dat ik mijn agenda zodat ik na afloop kan vragen hoe het is gegaan en of ik iets voor haar kan betekenen. Oh en ze zullen ook zeggen dat  ik dol ben op lekker eten, een echt foodie!

 

Foto door Froukje Klop

 

Start van The Social Good Girl

Mijn liefde voor Instagram is zo’n 7 jaar geleden ontstaan tijdens mijn studententijd, vanwege mijn fascinatie voor mooi beeld. Na mijn studie International Communications Management in Den Haag ben ik eerst nog aan het werk gegaan in de horeca en als au-pair. Iedereen met ervaring in de horeca weet dat het keihard werken is. Ik ben van oorsprong Rotterdamse, dus de “niet lullen maar poetsen” mentaliteit is mij met de paplepel ingegoten. Bij elkaar heeft dat een heel goed fundament gevormd voor mij als ondernemer. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan bij een start-up, waar ik een tijd lang gratis heb gewerkt; om de huur te kunnen betalen werkte ik ’s avonds in de horeca. Dat was best pittig bij elkaar. Op een gegeven moment werd ik benaderd om te werken voor een ander bedrijf als online marketeer. Hier leerde ik ontzettend veel over het bedrijfsleven, totdat ik in 2016 mijn baan opzegde en samen met mijn vriend ben vertrokken naar Thailand.

 

Mijn vriend is in Thailand een eigen affiliate netwerk gestart en ik ben met hem meegegaan. Maar ik wilde daar natuurlijk ook zelf aan de slag. Ik ben toen heel strategisch te werk gegaan en heb uitgezocht waar er ruimte was voor mij en mijn expertise. Ik had al een voorliefde voor branding en mooi beeld en kwam al snel tot de conclusie dat het een goed idee was om mij te richten op Instagram. Op dat moment was er maar 1 andere Instagram expert actief, wat het voor mij makkelijk maakte om mij te positioneren. Ik wilde iets moois neerzetten, iets impactvols. Zo ben ik The Social Good Girl gestart. Het begon allemaal heel low key; ik wilde ondernemers in Nederland vanuit Thailand helpen met hun Instagram marketing, daar heb ik een online programma voor ontwikkeld. Natuurlijk ging dat in het begin niet foutloos, ik had te maken met veel trial-and-error, maar uiteindelijk heb ik daar ontzettend veel van geleerd en het heeft mij geholpen om mijn bedrijf succesvol te maken.

Foto door Iep Bergsma

 

 

Terug in Nederland

Na 2 jaar in Thailand begon The Social Good Girl echt hard te groeien, maar ik merkte dat ik niet dezelfde groei kon vasthouden als mijn vriend voor zijn bedrijf. Een van mijn kernwaarden is gelijkwaardigheid, dat is voor mij een heel belangrijke. Op een gegeven moment voelde ik mij niet meer gelijkwaardig aan hem. Dus besloten we om te terug te keren naar Nederland zodat ik o.a. daarmee aan de slag kon. Ik kreeg namelijk best veel aanbiedingen van bedrijven die met mij samen wilden werken, mits ik in Nederland was. Omdat ik een heel duurzaam hart heb, kon ik het voor mezelf niet goed praten om iedere keer op en neer te vliegen. Ook hadden we, voordat we naar Thailand verhuisden, een huis gekocht in Amsterdam waar we maar 4 maanden in hadden gewoond. Tot slot merkten we ook dat al onze vrienden trouwden en kindjes kregen en daar konden we niet bij zijn omdat we aan de andere kant van wereld zaten. Dus alles bij elkaar opgeteld hadden we zoiets van; het is tijd om terug naar huis te gaan.

 

Money Mindset

Een van de dingen waar ik tegenaan ben gelopen bij het oprichten van mijn bedrijf, is mijn money mindset. Wij hadden thuis vroeger niet veel geld te besteden en vanaf mijn 14de leerde ik dat ik prima mijn eigen geld kon verdienen. Iets waar ik heel dankbaar voor ben, omdat het mij een sterke werk ethos heeft bijgebracht. Maar tegelijkertijd heeft het er ook voor gezorgd dat ik het heel erg belangrijk vind om bijv. net zoveel te verdienen als mijn vriend, ik wil daar niet in achterblijven. Dat is een struggle waar ik mij heel erg bewust van ben en ik leer te accepteren dat het ook ok is om minder te verdienen. Gelijkwaardigheid is goed, maar als je het zoals ik koppelt aan geld dan klopt het niet helemaal. Ook mijn waarde inschatten vond ik tot voor kort nog best moeilijk, wat weer in strijd was met mijn hang naar gelijkwaardigheid. Ik ben iemand die heel graag anderen helpt en als ik iemand mag dan ben ik ook nog eens bereid om het gratis te doen. Een ex-collega wees mij daarop, hij zei; “Voor een baas werken is niets voor jou, ondernemen past beter bij je. Maar vraag wel geld voor wat je doet, want als het aan jou ligt help je iedereen gratis en geef je je waarde weg.” Dat heeft wel geholpen om mijn ogen te openen en inmiddels is dat helemaal goed gekomen. Qua prijs zit ik nu in het hogere segment omdat ik weet dat ik goed ben en veel waarde lever. Maar het was wel even een struggle om daar te komen.

 

Foto door Jorge Jager Photography

 

Toekomst van The Social Good Girl

Momenteel ben ik heel erg bezig met de uitbreiding van The Social Good Girl. Ik heb in 2 jaar tijd een heel erg sterk merk opgebouwd en daar wil ik mee door blijven gaan. Er liggen best wel wat aanbiedingen op tafel en ik vind het allemaal onwijs leuk, maar dat is ook meteen mijn valkuil. Dus ik ben bewust en selectief aan het kijken wat ik ga doen. Daarnaast ben ik ook bezig met het oprichten van een agency genaamd The Gram Agency. The Gram Agency bestaat uit 3 elementen: Incompany trainingen, Instagrammer Reporters en Instagram Support. We gaan hier november mee van start.

Over 5 jaar zie ik het voor mij dat The Social Good Girl nog verder is uitgegroeid tot een 3.0 versie, heb ik The Gram Agency verkocht voor een mooi bedrag, ben ik happy mamma en ik alweer bezig met het oprichten van mijn nieuwe bedrijf.

 

Tips

Het is tegenwoordig heel erg makkelijk om contact te leggen met elkaar via Instagram of een ander sociaal medium. Maar vaak doen mensen dat door te vragen om een koffie afspraak en geven verder geen uitleg waarom zij die persoon hebben benaderd, dat is niet de manier. Wees duidelijk in wat je wilt en geef ook meteen aan wat jij voor die persoon kunt betekenen, waar je hem of haar mee kunt helpen. Dan is de slagingskans voor een waardevolle connectie veel groter. Een ander advies is om mensen om je heen te verzamelen die stappen verder zijn dan jij, mensen waar je wat van kunt leren. In het begin heb je waarschijnlijk geen geld als startende ondernemer, dus dan moet je creatief zijn in hoe die persoon wat voor jou kan betekenen. Maar zodra je bedrijf loopt, is het van belang om geld opzij te zetten zodat je kunt investeren in experts die jou verder kunnen helpen.

 

Waar kunnen we Amber vinden?