
W Feature: Cynthia Ritsma oprichter van House of Notoire
Introductie
Mijn naam is Cynthia Ritsma, 29 jaar en oprichter van House of Notoire (HON). HON is een internationale off- en online community waarmee wij vrouwen wereldwijd bij elkaar brengen en hen helpen bij het ontwikkelen van professionele of persoonlijke skills. Dit doen we met behulp van o.a. creatieve retreats in het buitenland en evenementen. Ik ben een connector en host in hart en nieren en ik vind het heerlijk om mensen te verwelkomen en een gevoel van thuis te geven.
Hoe het begon
HON komt voort uit mijn passie en liefde voor reizen. Ik ben Nederlandse, maar ben in Azië opgegroeid. Tien dagen na mijn geboorte ben ik met mijn ouders naar Pakistan verhuisd, zij woonde daar al 6 jaar. Vanwege het werk van mijn ouders hebben we in verschillende landen in Azië gewoond waaronder: Sri Lanka, Indonesië en Singapore. Ik ging naar een internationale school, waar ik in contact kwam met kinderen van veel verschillende achtergronden. Dus het reizen en de liefde voor verschillende culturen zit mij in het bloed, ik kan niet zonder.
Ik heb van mijn ouders een sterke werk ethos en gevoel van onafhankelijkheid meegekregen. Mijn ouders zijn allebei zeer ondernemend en ik heb altijd alles van hen gekregen op het gebied van kennis, opleidingen enz. Maar ik wilde al vroeg mijn eigen geld verdienen, dus begon ik op mijn 14e te werken bij de Kruidvat. Op mijn 18e ging ik International Fashion and Branding studeren aan de AMFI (Amsterdam Fashion Institute) maar dat maakte ik niet af omdat het niet echt was wat ik wilde. Ik wilde journalist worden en mijn eigen magazine starten, dus ben ik International Communication and Management studies in Den Haag gaan doen. Naast mijn studie deed ik ook nog een opleiding aan de Dansacademie van Lucia Marthas in Amsterdam. Ik had namelijk een visie voor mezelf als actrice, journalist en businesswoman en al die drie dingen zouden gewoon gebeuren!
Rond diezelfde tijd ben ik ook gestart met HON. Van 2010 (toen ik ermee begon) tot 2012 waren we heel succesvol. Ik organiseerde uitgaansavonden met speciale thema’s bij verschillende clubs, we hadden een ontzettend groot online gevolg, we hadden internationaal bereik, we hadden een online magazine dat erg goed aansloeg bij ons publiek; kortom ik leefde mijn droom. Dat allemaal in combinatie met mijn opleiding in Den Haag, de dansacademie en mijn bijbaantje. Het was erg pittig maar ik genoot ervan. Maar na het afronden van mijn studie ben ik gaan werken en kwam HON op een lager pitje te staan.
Ik begon als freelance PR en communications professional totdat ik een vaste aanstelling kreeg als PR & Events Coördinator bij Montblanc. Daar heb ik ruim 3 jaar gewerkt. Maar op een gegeven moment merkte ik dat het me niet meer gelukkig maakte, ik wilde meer tijd steken in HON en mijn passie leven. Het duurde even voordat ik de stap durfde te nemen, omdat ik een zeer loyaal persoon ben. Als ik me ergens aan gecommitteerd heb, dan ga ik er ook voor de volle 150% voor. Daarnaast had ik zulke mooie en waardevolle relaties opgebouwd met mijn collega’s en journalisten, dat wilde ik niet zomaar laten gaan. Na veel wikken wegen en een burn-out op de koop toe, heb ik toch de knoop doorgehakt. Ik kreeg een nieuwe freelance opdracht en heb afscheid genomen van Montblanc om weer verder te gaan met mijn grote liefde.
De ontwikkeling van HON
HON heeft verschillende vormen gehad, ik vergelijk het altijd met Madonna of Prince die zichzelf door de jaren heen steeds weer opnieuw uitvonden. HON is gestart als een reflectie van mezelf. Ik ben een sterk intuïtief persoon met veel interesses en doelen zoals eerder aangegeven. Zowel op persoonlijk als op professioneel vlak en dat heb ik ook gegoten in mijn bedrijf. Ik wilde namelijk niet kiezen; mijn interesses en ambities maken mij tot wie ik ben en daar wil ik geen compromis in doen. Mijn visie voor HON was een fysiek huis waar niet alleen ik maar ook anderen hun interesses en visies in kwijt konden; ik wilde hen echt een “home” bieden om dat allemaal te kunnen doen. Voor iedere verdieping had ik een plan; de eerste verdieping was gereserveerd voor mijn kledinglijn en een koffiebar waar mensen konden netwerken en met elkaar in contact konden komen. Op de 2e verdieping was de mediaruimte, bestemd voor het maken van het HON Magazine, videocontent en het doen van fotoshoots. En op de overige verdiepingen wilde ik een muziekstudio en een club. Dat was mijn initiële droom, met als rode draad mensen bij elkaar brengen.
Door de jaren heen heb ik veel samengewerkt met partners aan HON. Dat ging niet altijd even goed en dat is ook een van de redenen geweest waarom ik HON op een lager pitje had staan. Als enig kind ben ik heel erg gewend om dingen alleen te doen. Ik heb zo’n grote passie voor mijn bedrijf en ga echt heel erg hard in het volgen van die passie, waardoor anderen mij vaak niet konden bijhouden. Dat heeft mij huiverig gemaakt voor het vragen om hulp. Inmiddels heb ik geleerd om toch die hulp te vragen en op die manier een fantastisch team om me heen te bouwen van mensen die net zo gepassioneerd en gedreven zijn als ik.
Tegenwoordig richten we ons voornamelijk op vrouwen. “Connecting Women Worldwide” doormiddel van de internationale retreats, waarbij vrouwen van over de hele wereld bij elkaar komen. Dat is in 2017 gestart. De retreats zijn tweeledig; het is een vakantie om tot rust te komen en cultuur op te snuiven, maar het is ook een kans om jezelf te ontwikkelen op persoonlijk en professioneel gebied met behulp van workshops. Wij willen onze dames een allround experience aanbieden. In 2017 zijn we gestart met 1 retreat naar Marrakesh. Dit jaar hebben we 2 retreats gedaan naar Bali en Marrakesh. Bali was heel erg bijzonder voor mij, omdat ik 6 jaar in Indonesië heb gewoond en een grote liefde heb voor dit land. Die liefde wilde ik delen met de dames die mee zijn gegaan op de retreat. Dat was een ontzettend mooie ervaring. In 2019 hebben we 4 retreats gepland staan naar Cuba, Madeira, Sicilië en Zuid-Afrika.
Toekomst HON
Mijn toekomstvisie is Houses of Notoire all over the world. Ik wil mijn initiële idee voor een fysieke plek gaan waarmaken, gericht op zowel mannen als vrouwen. Ik wil een plek creëren waar mensen naartoe kunnen, in contact raken met anderen, geïnspireerd kunnen raken en zich thuis voelen. Maar ook een plek waar mensen kunnen verblijven zoals in een hotel en waar wij hen kunnen helpen met het bereiken van hun persoonlijke en professionele doelen.
Tips
Wanneer je een doel voor jezelf hebt gesteld of het nu een reis is of een verandering op carrière vlak, dan is mijn advies; just do it. Natuurlijk vergen beide planning, onderzoek en voorbereiding, maar het belangrijkste is om te beginnen. Als het een reis is; plan je reis, informeer bij anderen over de locatie waar je naartoe wilt, doe bijvoorbeeld een oproepje op social media en informeer je achterban over je reis. En wanneer je eenmaal op reis bent, laat het je overkomen. Mijn ervaring is dat de mooiste ervaringen gebeuren op onverwachtse momenten. Wanneer het gaat om het starten van je eigen bedrijf; schrijf op wat je gaat doen en voor wie. Het hoeft niet persé een businessplan te zijn, maar breng goed voor jezelf in kaart wat je gaat doen. Zorg ervoor dat je daadwerkelijk een opdracht hebt voordat je bijv. ontslag neemt bij je werkgever. And last but not least; denk 3 stappen vooruit, bedenk hoe je jouw bedrijf staande houdt in de toekomst.
Waar kunnen we Cynthia/ House of Notoire vinden?
-
- Website: http://www.houseofnotoire.com/
-
- Facebook: https://www.facebook.com/houseofnotoire
- Instagram: https://www.instagram.com/houseofnotoire/
- LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/houseofnotoire/