WFeatures

WFeature: Whitney en Nekeysha van uitvaartonderneming Milly

Introductie

Wij zijn Nekeycha (30) en Whitney (32) Tan-A-Kiam. Samen zijn wij Uitvaartonderneming Milly begonnen. Van jongs af aan wisten al dat we samen iets wilden doen maar hadden geen idee wat. We zijn allebei gaan studeren en vervolgens allebei in een andere richting gaan werken. Ondertussen bleven we met het idee spelen om ooit iets samen te beginnen. We hadden zelfs een schrift waarin we onze ideeën voor een eigen bedrijf opschreven. Telkens als de één een idee had, vond de ander dat geen goed idee. Dus gebeurde er een hele tijd niets.

Uitvaartonderneming Milly

Totdat onze oma in februari 2014 overleed. Onze uitvaartverzorger liet heel veel dingen liggen en deed ook niets met onze ideeën. Op een gegeven moment hebben we het zelf maar opgepakt. Tussen al het regelen in keken we elkaar aan en zeiden we tegen elkaar: het klinkt misschien gek maar dit is leuk om te doen! We hebben een groot deel van de uitvaart van onze oma zelf geregeld en achteraf hebben we uitgesproken dat we hier verder mee wilden.
Hoewel het niet verplicht is, zijn we allebei begonnen aan de opleiding tot uitvaartplanner. Inclusief stages want we vonden het belangrijk ook de praktijk beter te leren kennen en een netwerk op te bouwen. Op 17 september 2015, de dag dat onze oma 74 zou zijn geworden, zijn we officieel gestart.

Whitney

Diensten

Je kunt ons inschakelen voor de planning en de begeleiding bij de uitvaart. Na het overlijden wordt de arts als eerste gebeld, vervolgens kun je ons bellen. Wij regelen dan dat die persoon wordt opgehaald, of we verzorgen de thuisopbaring. We organiseren bij een thuisopbaring bijvoorbeeld dat er een eventuele koeling komt, of dat het lichaam licht gebalsemd wordt, maar bijvoorbeeld ook dat er tussentijdse controles op het lichaam plaatsvinden bij een thuisopbaring . De controle is belangrijk want vanaf het moment van overlijden is het lichaam in ontbinding. Het kan bijvoorbeeld gaan verkleuren, of gaan ruiken, dit wil je de nabestaanden natuurlijk besparen.
Vervolgens gaan we dezelfde dag, of de volgende dag om tafel met de familie om te bespreken hoe ze komende dagen en de uitvaart zelf voor zich zien. We regelen de praktische zaken zoals het aangeven bij de gemeente, het vastleggen van locaties, catering, enz. Op de dag van het afscheid en de uitvaart zijn we aanwezig als ceremoniemeester. Dan zorgen we er onder andere voor dat iedereen op tijd de zaal in gaat en weer op tijd verlaat. Zodat de familie zich echt alleen hoeft bezig te houden met het afscheid zelf.

Onderscheidend vermogen

Ten opzichte van de rest van de markt zijn wij vrij jong. De traditionele uitvaartverzorger is over het algemeen ouder, wit en een man. Wij zijn wat dat betreft het tegenovergestelde. Dat betekent ook dat wij een andere doelgroep aanspreken. Onze klanten willen vaak net even iets anders dan, of extra bij, een standaard uitvaart. We zijn ook actief op social media en daardoor laagdrempelig benaderbaar. Zo beantwoorden we vragen van mensen via onze social media kanalen. Geen vraag is te gek.

Uitvaartonderneming Milly voor iedereen

Iedereen kan ons inschakelen. Waar, of hoe je ook verzekerd bent. Als je bijvoorbeeld in natura verzekerd bent dan neem je een bepaald pakket af bij de verzekeraar met daarin meestal kaarten, een kist en de uitvaart. Dit is een bepaald bedrag waard. Wij nemen die waarde dan over en brengen die in mindering op onze factuur aan de klant. Bij een kapitaalverzekering wordt er een bedrag uitgekeerd. In beide gevallen dienen wij onze factuur voor de waarde van de verzekering in bij de verzekeraar. Het is wel belangrijk dat je ons eerst belt. De verzekeraar wil de uitvaart natuurlijk ook graag voor je regelen. Je bent dan echter wel beperkt in je keuzes omdat zij afspraken hebben met leveranciers om de kosten zo laag mogelijk te houden. Bij ons heb je totale vrijheid zolang het binnen je budget past. We maken altijd een begroting waar ook voor getekend wordt. Je weet dus van te voren wat je mag verwachten.
We zijn er voor iedereen en regelen met liefde en zorg alle uitvaarten. Echter, wanneer we merken dat er bij nader inzien geen klik is met de nabestaanden, verwijzen wij door naar onze collega’s. Het is voor de meeste mensen een zware, emotionele periode wanneer een dierbare overlijdt. Het is dan belangrijk dat je volledig vertrouwen hebt in de persoon die de uitvaart verzorgt. Wanneer we voelen dat dit ontbreekt, kijken we eerst of we onderling kunnen wisselen, en anders verwijzen we door naar collega’s. Een andere reden om een uitvaart niet te (kunnen) doen, is budget. Een gemiddelde crematie kost bij ons ongeveer € 7.000,- een begrafenis rond de € 8.000,-. Het komt voor dat we er ver boven zitten en soms ook wel eronder maar voor € 1.000,- kunnen wij niets voor je betekenen.

Nekeycha

Valkuil

Onze valkuil is meteen onze kracht. We zijn enorm betrokken met onze klanten en hebben meestal echt een klik. Zakelijk blijven is dan vaak wel lastig. Het is niet leuk als je mensen moet vertellen dat bepaalde keuzes niet binnen het budget passen. En het presenteren van de rekening hebben we ook moeten leren. Het blijft uiteindelijk een zakelijke transactie. Mensen hebben ons ingehuurd voor onze diensten en onze rekeningen lopen ook gewoon door. We werken met een begroting, dus mensen weten exact wat ze kunnen verwachten.

Tips

• Uiteraard willen wij iedereen aanraden een uitvaartverzekering in orde te maken. Bij voorkeur zo vroeg mogelijk. Vanaf 24 weken kan je je baby al aanmelden en ben je ook verplicht een uitvaart te organiseren voor de baby. Heb je zelf nog geen verzekering, regel dat dan alsnog.
• Het is super eng en je zult er nachten niet van kunnen slapen maar als je rondloopt met het idee om voor jezelf te beginnen; ga ervoor! Doe het wel verstandig. Zorg voor een buffer, of zorg dat je een parttime baan ernaast hebt, als je er niet vanaf dag één van kan leven.
• Besteed uit wat je uit kan besteden zodat jij je kan focussen op je bedrijf. Wij zijn geen uitvaartonderneming gestart zodat we de boekhouding ’s avonds konden gaan doen. Daar liggen onze talenten ook niet, dat hebben we dus uitbesteed.
• Laat je niet van je pad afhalen door mensen die niet geloven in wat je wilt gaan doen. Als wij geluisterd naar iedereen die ons afraadde om te starten in de uitvaartbranche, waren we nooit gestart. We kregen vaak te horen dat de markt al verzadigd was. Maar wij zagen vooral veel van hetzelfde en vonden dat we echt iets konden toevoegen aan de markt. Er is echt genoeg ruimte voor iedereen.

Uitvaartonderneming Milly vind je op:

Website: https://www.uitvaartmilly.nl/
Instagram: https://www.instagram.com/uitvaartonderneming_milly/
Facebook: https://www.facebook.com/uitvaartmilly/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/uitvaartonderneming-milly/about/
Twitter: https://twitter.com/uitvaartmilly
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC_iDsiVMfDsTrxDbZTiCGUA