WFeatures

WFeature for Fempreneur in the City: Janneke van Heugten

Over Janneke

Mijn naam is Janneke van Heugten, oprichter van Mediaplatform VIDM (Vaker In de Media), 42 jaar. Ik krijg energie van vrouwelijke ondernemers die zichzelf serieus nemen en bewust of onbewust een rolmodel voor anderen zijn.

Vaker in de Media

Mediaplatform VIDM draagt bij aan een realistische afspiegeling van de maatschappij in de media. Het biedt je effectieve middelen waarmee jij jouw deskundigheid overtuigend en met gemak voor een groter publiek zichtbaar maakt. Waaronder Rond-de-tafelsessies met publiciteitsexperts, journalisten en communicatietrainers, video’s met tips van journalisten en mediatrainers waar jij echt wat aan hebt en contactgegevens van journalisten (basis perslijst). Al deze middelen zijn voor de abonnees van Vaker In De Media beschikbaar, afhankelijk van het gekozen abonnement.

Voordat ik VIDM begon studeerde ik Voorlichting, Publiciteit en Informatie aan de Hogeschool InHolland en heb ik diverse banen gehad. Ik merkte dat ik op feestjes zo vaak advies aan het geven was aan mensen die wilde weten hoe ze meer publiciteit konden krijgen, dat ik vond dat ik er geld voor moest gaan vragen. Ik zette mijn eigen PR-bureau op en onderscheidde me door mij voornamelijk op vrouwelijke ondernemers te richten. Al snel zette ik naast het pr-bureau een online platform op. Mediaplatform VIDM. VIDM stond toen nog voor Vrouwen In De Media. Getriggerd door een opmerking van Jeroen Pauw tijdens een aflevering van Pauw en Witteman. Hij gaf aan dat er te weinig interessante vrouwen in Nederland zijn en dat dat de reden was dat er zo weinig vrouwelijke experts bij zijn programma aanschoven. Daar was ik het natuurlijk absoluut niet mee eens, want ik kende genoeg interessante vrouwen met expertise binnen hun vakgebied. Ik besloot een database op te zetten en deze vrouwen te verzamelen, zodat ze te vinden waren voor journalisten. Daarmee was het probleem opgelost, dacht ik. Echter werden deze vrouwen door journalisten alleen benaderd voor zachte onderwerpen als; zwangerschapsverlof of het combineren van carrière en gezinsleven, ook wanneer ze geen kinderen hadden. Het werkte dus eerder stereotypering in de hand, dan dat het zorgde voor verandering.

Focus

In 2013 gooide ik rigoureus het roer om. Mijn gezin en ik zijn kleiner gaan wonen om kosten te besparen. Ik stopte met mijn melkkoe, het pr-bureau, huurde een reclamebureau in om mij te helpen met de re-styling, waardoor het gender-sausje verdween en het een neutralere look and feel kreeg. We veranderde van Vrouwen In de Media naar Vaker In de Media. Ik wilde mij namelijk inzetten voor een bredere diversiteit in de media; dus niet alleen qua gender, maar ook qua o.a. etniciteit. Ook op dat vlak ontbreekt het nog heel erg aan diversiteit qua experts en belangrijke rolmodellen. Dit is niet bevorderlijk voor jongeren die programma’s kijken en zich niet kunnen identificeren met de mensen die ze op tv zien. Mijn motto is; “You can’t be what you can’t see”, daarmee wil ik aangeven hoe belangrijk het is om verschillende soorten belangrijke rolmodellen op tv te zien, waar de kijker zich mee kan identificeren. Vervolgens ben ik gaan werken met abonnementen en rond-de-tafel-sessies, waarin journalisten en communicatietrainers hun expertise delen met deskundigen die vaker en beter in de media willen komen. Deskundigen die ambitieus zijn en hun bereik willen vergroten. Ik heb nu dus een heel ander businessmodel, waardoor het platform wel goed is gaan lopen en journalisten en experts elkaar goed kunnen vinden.

Lessons learned

Ik had de neiging om de VIDM-abonnementen haast tegen kostprijs aan te bieden. Er was zo weinig marge dat ik ook niemand ter ondersteuning kon aannemen. Dat zat de groei van mijn eigen ontwikkeling enorm in de weg. Ik verzandde in organisatorische handelingen en kwam niet toe aan het inzetten van mijn eigen talent. Het is je eigen platform en je wil het tot op het detail perfect hebben.

Uiteindelijk gaven de abonnees aan dat ze de abonnementsprijzen veel te laag vonden ten opzichte van wat ze ervoor kregen. Daar heb ik veel van geleerd. Alle diensten van mijn platform ontstaan doordat de abonnees aangeven waar hun behoeften liggen. Mijn platform is een netwerk geworden van bijzondere professionals die VIDM een warm hart toedragen, omdat het zoveel geeft en verbindt. Ik besloot ook nu naar de abonnees te luisteren en de prijs van het abonnement te verhogen.

Alleen maar omdat Vakerindemedia.nl een maatschappelijke missie heeft, hoef je jezelf als platform nog niet volledig weg te cijferen. Sterker nog, de prijsverhoging zorgde voor nieuwe kansen. Nu ik drie VA’s heb die de organisatorische kant van alle sessies regelen, kan ik veel meer betekenen voor mijn abonnees. De waarde van de abonnementen blijven toenemen doordat ik ben blijven luisteren naar mijn abonnees en de prijsverhoging heb aangedurfd. Als je mij in het begin van het VIDM-avontuur had verteld dat mijn abonnees zelf om een prijsverhoging zouden gaan vragen, had ik je waarschijnlijk niet geloofd. Ik denk dat het tekenend is voor het netwerk wat het platform is geworden. Tijdens de kleinschalige sessies merk ik het ook. Iedereen is bereid elkaar verder te helpen.

VIDM was bedoeld als een handige online tool voor experts en journalisten om elkaar snel te kunnen vinden. De sessies die in het echte leven en met maximaal deelnemers per keer plaatsvinden, hebben ervoor gezorgd dat er een hechte groep is ontstaan van honderden ondernemers en professionals. Er zijn mooie samenwerkingen onderling ontstaan. Nieuwe businesskansen. Ik bleef VIDM lange tijd zien zoals ik het bij de creatie had bedoeld. Als een online tool. Heel eigenwijs dat ik daarin bleef hangen. Het platform liet ik wel meebewegen met de behoeftes van de abonnees. Pas toen ik ook ging luisteren naar waar de financiële ruimte zat om te groeien, kregen niet alleen de abonnees maar ook ikzelf wind onder mijn vleugels. De drie belangrijkste dingen die ik hiervan heb geleerd zijn: 1. Luister goed naar de vragen van je klant en durf je aanbod aan te passen. 2. Blijf jezelf afvragen of je wel op een positie zit waar jouw talent voldoende ruimte krijgt. 3. Vraag aan je leukste klant wat jouw aanbod voor hem/haar waard is en durf daar vervolgens naar te handelen.

Tips

De tips die ik voor toekomstige ondernemers heb zijn als volgt:

  • Ontvang wekelijke een korte tip voor een groter bereik door mijn nieuwsbrief te ontvangen: https://www.vidm.nl/nieuwsbrief.php
  • Voor je product of dienst : onderzoek eerst of er vraag is naar datgene wat je aanbiedt
  • Ken je waarde en bepaal je prijs
  • Maak jezelf zichtbaar voor je potentiele klant en zorg dat er herkenbaarheid zit in je verhaal.

 

Waar kunnen we Janneke/VIDM vinden?