WFeatures

WFeature for Fempreneur in the City: Chanel Lodik

Over Chanel

Mijn naam is Chanel Lodik, ookwel bekend als “Marketingvrouw” en oprichtster van Meer kleur in de Media. Na mijn middelbare school ben ik gaan werken in gebieden die met marketing te maken hebben en heb later een HBO opleiding Crossmediale Communicatie gedaan. Tijdens mijn studie begon ik met het bloggen over marketing en het delen van tips, ook was ik lid van de vakbond en ging veel naar marketing gerelateerde evenementen. Toen ik afgestudeerd was en via social media meedeelde dat ik beschikbaar was, stroomden de aanbiedingen binnen. Mensen kenden mij van internet en van de evenementen, dus ze wisten al een beetje waar ik voor stond.

 

Marketingvrouw

Marketingvrouw is organisch ontstaan. Ik publiceerde nog onder mijn eigen naam maar stelde me altijd voor als Marketingvrouw als mensen me vroegen wat ik deed. Ik had de naam niet bedacht, het was voor mij letterlijk wat ik deed. Ik ben een vrouw en houd mij bezig met marketing. Tot ik een keer tijdens een workshop werd aangesproken dat mensen dachten dat Marketingvrouw het merk was. Toen dacht; ja, logisch eigenlijk. Ik heb alles gerebrand naar Marketingvrouw en dat is wat het nu is. Met Marketingvrouw blog ik, geef ik tips, geef ik workshops en geef ik adviezen over allerlei gebieden van Marketing van zakelijk bloggen tot social media.

 

Meer kleur in de Media

In maart 2018 ben ik Meer kleur in de Media begonnen omdat ik persoonlijk diversiteit miste in de media. Ik ben begonnen met een facebookpagina en ben in een niche gestapt. Er waren wel diverse initiatieven om diversiteit te bevorderen maar er bestond nog geen plek waar een redactie naartoe kon om diversiteit op te zoeken. Dat is wat ik met Meer kleur in de Media doe. Redacties benaderen mij en ik plaats een oproep waar volgers op kunnen reageren, of mensen uit hun netwerk kunnen aandragen. Zo ontstaat er een win-win situatie.

 

 

Lessons learned

Grijp kansen direct wanneer ze zich aanbieden. Meer kleur in de media is spontaan ontstaan, maar als ik gewacht had, was ik er niet aan begonnen. Zo ook de publiciteit die rondom het platform is ontstaan. Een paar dagen nadat de Facebook-pagina live was, zat ik in Spraakmakers (radio-programma). Ik zat ziek thuis en ze belde mij in. Had ik daar ‘nee’ op gezegd, was de pagina misschien minder bekend geweest.

 

Tips

Zichtbaarheid is belangrijk. Mensen willen weten wie jij bent, de persoon achter het merk. Zorg daarbij dat je jezelf blijft, maar wel laat zien wat jij wilt dat mensen zien. Een voorbeeld: ik  ben altijd een voorstander van diversiteit geweest, maar liet me voorheen alleen uit over marketinggerelateerde zaken. Pas toen ik aan de slag ging met diversiteit en inclusiviteit, sprak ik me erover uit. En de belangrijkste tip die ik kan meegeven, is: like de Facebook-pagina en voeg me toe op LinkedIn. Wie weet draag ik straks bij aan jouw zichtbaarheid!

 

 

Waar is Chanel te vinden?

Marketingvrouw / Chanel Lodik:

Meer Kleur in de Media: